چکیده:
هدف: تبیین و طراحی مدل شکلگیری بازار خدمات بانکی مبتنی بر فناوری مالی (فین تک) در ایران هدف اصلی این پژوهش کیفی است. روش: از نظر سطح اکتشافی، از نظر هدف کاربردی و از منظر روش شناختی در دسته ی پژوهشهای کیفی بر اساس رویکرد داده بنیاد است. دادهها، توسط مصاحبههای نیمه ساختاریافته از نمونۀ 24 نفره خبرگان صنعت و دانشگاه گردآوری شده است. یافتهها: 9 کد محوری 38 مقوله اصلی و 430 کد اولیه، در قالب مدل پارادایمی شامل، شرایط علّیّ (عوامل اقتصادی و اشتغالی سال 1391، نوآوری در اقتصاد و تغییر رفتار مشتریان)، مقوله ی اصلی (خلاءنهادی)، عوامل مداخله گر (چالشهای فین تک)، عوامل زمینهای (توسعه فناوری دیجیتال)، راهبردها (توسعه اکو سیستم فین تک) و پیامدها (مدل بانکداری آینده و تحول در صنعت خدمات مالی) پدیدار شدند. نتیجهگیری: یافتههای حاصل منجر به کشف و تبیین مدل شکلگیری بازار خدمات بانکی بر اساس فناوری مالی (فین تک) در ایران گردید.
Objective: To explain and design the model for the formation of the banking services market based on financial technology (FinTech) in Iran. Method: In terms of exploratory level, in terms of applied purpose and from a methodological point of view in the category of qualitative research is based on the data approach. Data is collected by semi-structured interviews from a 24-sample sample of industry and university experts. Results: 9 pivotal codes of 38 main categories and 430 primary codes, in the form of a paradigm model including, causal conditions (economic factors in 2012, innovation in the economy and change in customer behaviour), main category (institutional pitfall), intervening factors (FinTech challenges), underlying factors (development of digital technology), strategies (development of FinTech ecosystem) and consequences (future banking model and transformation in the financial services industry) emerged. Conclusion: The findings led to the discovery and explanation of the model for the formation of the banking services market based on financial technology (FinTech) in Iran.