چکیده:
هدف: محیط دانشگاه به عنوان محیط فکری و اخلاقی با ایجاد و انتشار دانش موجب افزایش انگیزه شده و پرورش ایده های خلاق و کارآفرین که خود را با دنیای جدید هماهنگ و سازگار کنند، ضروری به نظر می رسد. هدف مقاله حاضر تعیین رابطه چندگانه بین سواد اطلاعاتی، تسهیم دانش و قابلیت های کارآفرینی دانشجویان دانشگاه قم است. روششناسی: نوع پژوهش توصیفی، همبستگی چندگانه است. جامعه آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه قم و روش نمونهگیری طبقهای- تصادفی است. اطلاعات از طریق سه پرسشنامه سواد اطلاعاتی، تسهیم دانش و قابلیت های کارآفرینی جمعآوری و روایی و پایایی آنها محاسبه گردید. یافتهها: بین سواد اطلاعاتی(تعریف نیاز اطلاعاتی، مکان یابی اطلاعات، ارزشیابی اطلاعات، سازمان دهی اطلاعات، تبادل اطلاعات) و تسهیم دانش (اهدای دانش و گردآوری دانش) با قابلیت های کارآفرینی دانشجویان رابطه چندگانه و معناداری وجود دارد. نتایج: دانشجویان برخوردار از سواد اطلاعاتی دارای قوه درک و قابلیت پرورش ایده های جدید بوده و نقش موثری در تولید دانش، انتقال و بهره برداری از آن را داشته و نقش موثری در توسعه قابلیت ها و فعالیت های کارآفرینی جهت اهداف توسعه جامعه و کشور خواهند داشت.
Aim: The aim of this paper is to determine the multiple relationship between Information
literacy, Knowledge sharing, and Entrepreneurial Potential of Qom University students.
Methodology:The research method is a descriptive and multivariate correlation. The
statistical population includes all undergraduate and doctoral students (3476 people) of Qom
University in the academic year of 2019-2020 and the sampling method is stratified-random.
The sample size was 346 people according to Cochran's formula. Data were collected through
questionnaires of information literacy of Solomon, Wilson& Taylor (2007), Knowledge Sharing
of Van den Hooff & de Ridder, and Entrepreneurial Potential of Mirza Safi, Rajaipour &
Jamshidian (2011). The validity of these questionnaires was confirmed using content validity
and their reliability was calculated by calculating Cronbach's alpha coefficient.
Results: There is a significant and multiple relationship between information literacy
(Definition of information needs, information location, information evaluation, information
organization, information exchange) and knowledge sharing (Knowledge donation and
knowledge gathering) with students' entrepreneurial abilities.
Conclusion:Students with information literacy have the ability to understand and develop
new ideas and play an effective role in knowledge production, transfer and exploitation and will
play an effective role in developing entrepreneurial skills and activities for the development
goals of society and the country.