چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه بهزیستی روان شناختی، نیاز به شناخت، ذهن آگاهی و سرمایههای روانشناختی در دانشجویان دارای پیشرفت تحصیلی پایین، متوسط و بالا انجام گرفت. روش پژوهش علی-مقایسهای بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در سال نفر دارای پیشرفت ۱۵ دانشجو (۴۶۲ بود. آزمودنیهای پژوهش شامل ۶۹۳۱ -۶۹۳۱ تحصیلی نفر دارای پیشرفت تحصیلی بالا) ۸۵ نفر دارای پیشرفت تحصیلی متوسط و ۸۵ تحصیلی پایین، بودهاند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای مقیاس ذهن آگاهی براون و ریان، مقیاس نیاز به شناخت کاسیوپو، پتی، کائو، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف و پرسشنامه سرمایههای روانشناختی لوتانز بودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون توکی استفاده شده است. یافتهها)، نیاز به شناخت P> ۰/۰۰۶ (نشان دادند که بین سه گروه در متغیرهای بهزیستی روانشناختی) تفاوت معناداری P> ۰/۰۰۶ () و سرمایههای روانشناختی P> ۰/۰۰۶ ()، ذهن آگاهی P> ۰/۰۰۶ (وجود دارد، به طوری که میانگین نمرات دانشجویان دارای پیشرفت تحصیلی بالا در بهزیستی روانشناختی، نیاز به شناخت، ذهن آگاهی و سرمایههای روانشناختی از میانگین نمرات دانشجویان دارای پیشرفت تحصیلی متوسط و پایین بیشتر بوده است. همچنین میانگین نمرات دانشجویان نیاز به شناخت، ذهن آگاهی و، دارای پیشرفت تحصیلی متوسط در بهزیستیروانشناختی سرمایههای روانشناختی از میانگین نمرات دانشجویان دارای پیشرفت تحصیلی پایین بیشتر بودهاند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که مدنظر قراردادن بهزیستی روانشناختی، نیاز به شناخت، ذهن آگاهی و سرمایههای روانشناختی در دانشجویان میتواند زمینه ساز ارتقای پیشرفت تحصیلی آنان شود.