چکیده:
باتوجه به وضعیت حساس داخلی جمهوری اسلامی ایران و اهمیت این بازیگر مهم منطقهای، مقاله حاضر سعی دارد به چند و چون تاثیرگذاری رسانه ملی این کشور و رسانههای فارسی زبان خارجنشین در حوادث آبان ماه 1398 بپردازد. هدف این مقاله ابتدا بررسی جنگ نرم و عملیات روانی و ابعاد گسترده آن و سپس با تحلیل محتوا شبکههای فارسی زبان در رابطه با چهار روز ابتدایی اعتراض به افزایش قیمت بنزین در آبان 98 به شیوه تحلیلی میباشد و در عین حال کاستیهای احتمالی از جانب مسئولین و عملکرد ضعیف سیمای جمهوری اسلامی که باعث شد تا جریانات خاص بتوانند در حد توان خود به این موضوع دامن بزنند را مورد بررسی قرار دهیم. بر همین اساس سوال اصلی این است؛ رسانههای دیداری و شنیداری فارسی زبان خارجنشین بحران آبان ماه را چگونه پوشش دادند؟ به عبارت دقیقتر نوع موضوعات مطرح شده، جهتگیری، طیف سوالات مجریان، کارشناسان دعوت شده، استفاده به هنگام از مجری و کارشناس زن یا مرد با پوشش خاص، منابع خبری بیان شده، تصاویر، استنادها و پیشبینیها، اعتمادسازی و سنجش تعادل و اهمیت تیتر خبر در این ارتباط چگونه شکل گرفت؟ در عین حال عملکرد سیمای جمهوری اسلامی و بازیگران عرصه تصمیمگیری داخلی نیز در این پژوهش نقد و بررسی شده است.
Given the sensitive internal situation of the Islamic Republic of Iran and the importance of this important regional actor, the present article tries to address the impact of Iran’s national media and foreign Persian-language media on the events of October-November 2019. The purpose of this article is to first examine the soft war and psychological operations and its broad dimensions and then, the analysis of the content of Persian-language media about the first four days of protest against the increase in gasoline prices in Iran in October 2019 in an analytical manner, and at the same time, examining the possible shortcomings on the part of the authorities and the poor performance of the Islamic Republic of Iran Broadcasting, which has enabled certain groups to take advantage of this event as much as they can. Accordingly, the main question is “How did the Persian-language foreign audio-visual media cover the October-November 2019 crisis?” In other words, how did the type of topics raised, the direction, the range of questions of the presenters, the invited experts, the timely use of male and female presenters and the experts with specific clothing, the news sources, the images, the citations and the predictions, the confidence building and measuring the balance and importance of the headlines came about? At the same time, the performance of the Islamic Republic of Iran Broadcasting and the actors in the field of internal decision-making has been criticized in this study.
خلاصه ماشینی:
روشهای مورد استفاده رسانههای معاند در این چند روز الف) روش نفی و اثبات این روش بصورتی سنتی و با نفی پیامهای کشور و مردم ایران البته با ظاهر و لحنی بیطرفانه انجام شد؛ ب ) روش شرطیسازی با استفاده از اطلاعات از خواستهها و گرایشهای داخلی و سعی در تغییر جهت گرایش برای تغییر وضع موجود دادند؛ ج) روششناختی آنان در این چند روز سعی کردند تا از طریق تغییر در نگرش افراد و با ظاهری آگاهی دهنده ولی بیطرف؛ البته با دستکاری و تغییر شناخت ذهن مخاطب هدف ایرانی از محیط واقعی ایران میزان وفاق و وحدت را در سطح عمومی کشور تا حد امکان پایین بیاورند؛ د) روش ناگهانی این روش متأثر از شناخت روانشناسانه آن هم به مدتی طولانی بود تا باتوجه به درک و داوری ما ایرانیان در مورد موضوع افزایش قیمت بنزین (اصلاح مصرف) در کنار مسائل دیگر همراه با پخش تصاویر دلخواه سعی در اجرای سناریوی دلخواه خود کردند؛ هـ) فرهنگ محوری و ظاهری سیاستگریز این شیوه را بدین دلیل انتخاب نمودند تا به مخاطب ایرانی نشان دهند که ما در حال حاضر بدنبال سیاسی کاری نیستیم (اگر هم باشند که مسلماً هستند در پیام خود به مخاطب غیرمستقیم و با ژست بیطرف و دموکراتیک عمل میکردند) و فقط بدنبال سوژه اجتماعی و عوامل اعتراض مردمی هستیم، یادآوری این نکته ضروری است که این حرکت آرام، خزنده و پاورچین در طول زمان انجام شده بود تا در چنین مواقعی بدون مقاومت ذهنی جامعه ایرانی از آن استفاده کنند.