چکیده:
تعلیم و تربیت از جمله امور انسانی است که به دلیل نقش برجستهاش در تمام امور زندگی بشر اهمیت به سزایی داشته؛ به طوری که همواره مورد توجه صاحبنظران بوده و هر کدام با بیانی بر آن تأکید نمودهاند. به طور کلی، پرداختن به تعلیم و تربیت هم از نظر چند بعدی بودن و هم پیچیدگیهای خاصش در سطح نظری و عملی، آن را تبدیل به امری مهم و بیبدیل ساخته است. در این میان، یکی از تأثیرگذارترین و در عین حال دشوارترین مباحث در حوزه تعلیم و تربیت، تربیت اخلاقی نوجوانان و جوانان است؛ لذا پرداختن به مباحث مربوط به اخلاق و پیرو آن تربیت اخلاقی از جایگاه رفیعی برخوردار است. فلاسفه و عالمان این حوزه نیز از دیرباز به مقوله اخلاق و حتی اخلاق از منظر تربیت، نظر داشتهاند؛ چنانچه ارسطو غایت تعلیم و تربیت را تربیت اخلاقی و فضیلت دانسته و خواجه نصیر اراده و اندیشه را خاستگاه اخلاق دانسته است. افزون بر این، کار مربیان پرورشی نیز مانند سایر عرصه های دیگر زندگی انسان، آمیخته با مسائل اخلاقی است که حل مشکلات و تعارضات اخلاقی در عرصه کاری این مربیان- به ویژه در فضای مجازی- از دغدغه های جامعه علمی است. این پژوهش که بر اساس روش ها و اهداف اخلاق کاربردی نوشته شده است، به عنوان زمینه ساز تنظیم منشور اخلاقی در فضای مجازی برای مربیان پرورشی به شمار می رود که مهمترین بحث در این پژوهش، چالش های اخلاقی مربیان پرورشی در فضای مجازی و راهکارهای برونرفت از این چالش است.
With the advent of new media technologies in recent decades, the process of family mediaization is gradually observed. On the other hand, the change in the physical nature of the new mobile media from something belonging to the public space to the private space creates a new world of communication called home-to-shoulder communication, which contrasts with the generality of the realm of the home and the use of new media. Along with other factors and elements of the modern social world, it leads to a kind of individualistic character.
Some theorists, meanwhile, argue that the media will not necessarily transform the communication traditions that govern traditional institutions such as religion and the family; Rather, it can transform them and give them new life. This means that new media technologies are not inherently and algebraically in conflict with the traditional communication structures and oral communication traditions that govern societies; Therefore, we can talk about the convergence of new communication technologies with traditional institutions and communications such as family and religion, but the realization of this institutional convergence between the family and new media - deeply - depends on the media participation of parents; Therefore, many researchers and policymakers with a background in media literacy have turned to convergent and institutionalized approaches that can organize children's media encounters and expenditures in the informal context of family and family relationships.
To achieve this, a set of participatory support mechanisms and methods can be designed and implemented for parental involvement; Mechanisms, the major part of which is related to the environmental and contextual conditions of media reception and consumption, and the other part is focused on the content of new media. Based on this and in order of priority, two participatory supportive approaches will be applicable for parents; Textual and hypertextual mediation.
Accordingly, the most important purpose of textual mediation is direct and text-oriented guidance of children to deal with inappropriate content available to them; The most important goal of hypertext mediation is to shift the individual scale of new personal media to a collective and family quality by relying on positive and indirect environmental factors.
In this research, an attempt has been made to pursue the challenge of new media in contrast to family values on the path to a convergent and participatory approach.
خلاصه ماشینی:
آسیبهای ناشی از استفاده نادرست و کنترل نشده از فضای مجازی در این بخش به برخی پیامدهای عمومی استفاده گسترده از اینترنت، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی در جامعه که- عمدتاً- از سوی نوجوانان و جوانان- دانش آموزان- صورت میگیرد، اشاره میشود: استفاده از اینترنت و فضای مجازی به خودی خود ابزار بیضرری است؛ اما استفاده بیش از حد و نادرست و مهار نشده از این فضا ممکن است آثار منفی بر سازگاری اجتماعی، درسی، زناشویی و روابط میانفردی، سلامت روانی و جسمانی، روابط خانوادگی و وضعیت هیجانی افراد داشته باشد که این پدیده مشکل عمدهای را برای بهداشت روانی جامعه ایجاد کرده است.
یافتهها نشان میدهند که نوجوانانی که- معمولاً- از اینترنت استفاده میکنند با والدین، دوستان و مربیان خود دچار مشکل هستند و این مسئله بر کیفیت ارتباط آنها اثر میگذارد؛ لذا دانش آموزان در تمام سنین ممکن است تا حد نزول نمرههای درسی و به هم خوردن روابط دوستانه آنها در اینترنت، زمان صرف کنند.
5. بلوغ جنسی زودرس در اتاقهای گفتگو و شبکههای اجتماعی بخش مهمی از محتواهای ارائه شده در فضای مجازی- به خصوص سایتهای زندگی دوم، بدون در نظر گرفتن اقتضای سنی مخاطب- حاوی مباحث جنسی در سطوح مختلف است که چون در سیستم آموزش و پرورش و خانواده به طور صحیح این اطلاعات به فرزندان منتقل نمیشود، ممکن است به سرعت در معرض دید و برداشت و تحلیل کاربران نوجوان قرار گیرد و به تدریج جوان و نوجوان را که در شرایط خاص جسمی و غلیان غرایز جنسی که آمادگی آن را ندارد، قرار دهد و فرزندان را دچار سردرگمی و انحراف از مسیر ارزشهای جامعه نماید.