چکیده:
با ظهور شبکه های اجتماعی مجازی، روابط انسانها در اینترنت شکل تازه ای به خود گرفته است. رسانه های اجتماعی اشکال دیگر ارتباطات کامپیوترمحور را با یکدیگر ادغام کرده و به تبع آن چشم انداز رسانه ها، شیوههای تعامل افراد و تأمین نیازهای کاربران را دگرگون ساخته اند. امروزه شمار فراوانی از کاربران با اهداف مختلف در شبکه های اجتماعی مجازی عضو شده و به فعالیت های گوناگون می پردازند که با توجه به افزایش تصاعدی کاربران شبکه های اجتماعی و کارکردهای آن، نمی توان از تأثیر این شبکهها غافل ماند. یکی از ویژگیهای مهم شبکه های اجتماعی این است که به مکانی برای اشتراک گذاری دانش تبدیل شده اند. تنوع کاربران و دانش به اشتراک گذاشته شده در شبکه های اجتماعی زیاد بوده؛ از این رو می توان به اهمیت و ضرورت این شبکه ها به عنوان ابزاری در جهت بهبود آموزش و یادگیری توجه نمود که اهمیت موضوع زمانی بیشتر می شود که دانسته شود درصد عظیمی از مخاطبان این رسانه ها را جوانان- به عنوان مهمترین سرمایه انسانی هر کشوری از حیث توسعه- تشکیل میدهند. در پژوهش حاضر با استفاده از مطالعات کتابخانهای به جمع آوری اطلاعات پرداخته شده و به صورت توصیفی- تبیینی، زمینه ها و بسترها و فرصت هایی که شبکه های اجتماعی مجازی در عرصه آموزش و یادگیری برای کاربران مهیا کرده است، مورد واکاوی قرار گرفته است.
With the advent of virtual social networks, human relationships on the Internet have taken on a new form. Social media has integrated other forms of computer-centric communication, thereby transforming the media landscape, the way people interact, and meet the needs of users. Today, a large number of users with different purposes are members of virtual social networks and engage in various activities, which due to the exponential increase of social network users and its functions, the impact of these networks can not be ignored.
One of the important features of social networks is that they have become a place to share knowledge. The diversity of users and knowledge shared on social networks has been great; Therefore, we can pay attention to the importance and necessity of these networks as a tool to improve education and learning. The importance of this issue increases when it is known that a large percentage of the audience of these media are young people - as the most important human capital of any country. In terms of development - they form.
In the present study, information has been collected using library studies and in a descriptive-explanatory manner, the contexts and contexts and opportunities that virtual social networks have provided for users in the field of education and learning have been analyzed.
خلاصه ماشینی:
در پژوهش حاضر با استفاده از مطالعات کتابخانهای به جمع آوری اطلاعات پرداخته شده و به صورت توصیفی- تبیینی، زمینهها و بسترها و فرصتهایی که شبکههای اجتماعی مجازی در عرصه آموزش و یادگیری برای کاربران مهیا کرده است، مورد واکاوی قرار گرفته است.
از سوی دیگر و با در نظر گرفتن رشد سریع فناوری- به ویژه فناوری اطلاعات- و محافظه کار بودن نسبی نظامهای آموزش و پرورش رسمی، موجب شده فاصلهای محسوس میان این دو حوزه تمدنی نمایان شود (قادی و خلیلی کاشانی، 1390) فناوری اطلاعات و ارتباطات شاخهها و حوزههای متعددی دارد که یکی ازحوزههای- نسبتاً- جدید و تأثیرگذار آن، شبکههای اجتماعی مجازی است که در این پژوهش با توجه به امکانات گسترده ارتباطی دوجانبه و چندجانبه این ابزار و استقبال مردم از آن در سطح بین المللی و نیز تأسیس شبکههای اجتماعی ایرانی متعدد و شبکههای اجتماعی مجازی متناسب با اهداف تحول با تأکید بر رویکرد موافقان، به بررسی این مقوله پرداخته میشود.
در عین حال، خدماتی که شبکههای اجتماعی برای بشریت عرضه داشته، قابل نادیده گرفتن نیست؛ این شبکهها بُعد مکان و زمان را از بین برده و امکان کنش بین کسانی که با یکدیگر نمیتوانستند کنشی انجام دهند، رابطه برقرار کرده است؛ همچنین باعث به وجود آمدن و تسریع فرهنگ جهانی و برخوردهای بین فرهنگی و پیدایش مقوله چندفرهنگی هستند، اما آنچه که به نظر مضر میآید در استفاده نابجا و افراطی از این شبکهها و جایگزینی آنها به جای کنش متقابل و جهان را از این پنجره دیدن است که میتواند مخرب باشد.