Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی رابطه شر طبیعی (بیماری کرونا) با عدل الهی در ساحت تکوین و جزا با رویکرد کلام و فلسفه اسلامی

نویسنده:

(‎29 صفحه - از 11 تا 39 )

چکیده:

این مقاله با هدف بررسی رابطه عدل الهی در ساحت تکوین و جزا با شرور طبیعی انجام شده است و برای این منظور آرای کلامی و فلسفه اسلامی درباره شرور واکاوی شده است. نتایج دو دیدگاه مورد بررسی در این پژوهش نشان می‌‌دهد نگاه متکلمان اسلامی قائل است که نظام آفرینش، نظام احسن است؛ شرور ابتدایی، کیفری و غیر کیفری است؛ حکمت شرور غیر کیفری برای معصوم و برخی اولیاء الله تکامل و رسیدن آن‌ها به درجات بالاتر است و ریشه شرور کیفری، گناه انسان است؛ لذا افرادی که مبتلا به شر کیفری می‌ شوند، دو دسته هستند: افرادی که مورد غضب خداوند قرار می‌‌گیرند و گروهی که خداوند برای جلوگیری از مبتلا شدن آن‌ها به شرور نهایی، بر ایشان بلا فرو می‌‌آورد تا آن‌ها را تادیب کند. شرور طبیعی هم‌چون سیل و زلزله و بیماری از جمله شرور کیفری هستند که ریشه آن‌ها به گناهان انسان باز می‌‌گردد. نتایج دیدگاه فلاسفه اسلامی قائل است به این‌که شر، عدم ملکه خیر است؛ شرور نسبی و بالعرض به لحاظ شر بودن و نقص و جهات عدمی مورد تعلق اراده الهی قرار نمی‌‌گیرند، بلکه جهات کمال و خیرات آن‌ها است که متعلق اراده الهی واقع می‌‌شود؛ تضاد و تزاحم از ویژگی‌‌های ذاتی جهان مادی و لازمه نظام علیت است و نقایص و شرور فوایدی دارد که از جمله آن‌ها فراهم شدن زمینه تکامل برای انسان‌ها از راه تحمل سختی ‌ها و بلاها و پند گرفتن از حوادث است. بر این اساس، بیماری کرونا از جمله شرور طبیعی است که بنابر دیدگاه نخست شامل شرور کیفری است و ریشه آن به گناه انسان برمی ‌گردد؛ لذا جزا و پاداش کیفر نیز بر اساس رفتار انسان است که خداوند به مقتضای عدل خود با انسان‌ها رفتار می‌ کند؛ اما مطابق با دیدگاه دوم، بیماری کرونا از جمله شرور نسبی و بالعرض است که به لحاظ شر بودن مورد تعلق اراده الهی قرار نمی‌ گیرد.

This article has been done with the aim of investigating the relationship between divine justice in the field of creation and punishment and natural evil and for this purpose, theological views and Islamic philosophy about evil have been researched.The results of the two perspectives studied in this research show that the view of Islamic theologians believes that the system of creation is the best system; The primary villain is criminal and non-criminal; The wisdom of non-criminal evil is for the infallible and some of the saints of God to develop and reach higher levels, and the root of criminal evil is human sin; Therefore, there are two groups of people who are afflicted with evil: those who are angered by God, and those who are afflicted by God to punish them in order to prevent them from being afflicted with the ultimate evil. Natural evils such as floods, earthquakes, and disease are among the criminal evils that have their roots in human sins.The results of the view of Islamic philosophers believe that evil is the absence of the queen of good; Relative and transverse evils are not attributed to the divine will in terms of being evil and defects and non-existent aspects, but it is their aspects of perfection and charity that belong to the divine will; Conflict is one of the inherent features of the material world and a necessity of the causal system, and defects and evils have benefits, including providing the ground for human evolution through enduring hardships and calamities and learning from events.Accordingly, coronary heart disease is a natural evil that, according to the first view, includes criminal evil and its roots go back to human sin; Therefore, the punishment and reward of punishment is based on human behavior that God treats human beings according to his justice; But according to the second view, Corona is a relative and transcendental evil that does not belong to the divine will in terms of being evil.

کلیدواژه ها:

عدل الهی ، شر طبیعی ، بیماری کرونا ، تکوین و جزا ، کلام و فلسفه اسلامی

natural evil ، creation and punishment ، Islamic theology and philosophy ، Corona Virus ، Divine Justice


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

تحتاج دخول لعرض محتوى المقالة. إذا لم تكن عضوًا ، فتابع من الجزء الاشتراک.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You need Sign in to view the content of the article. If you are not a member, proceed from part Membership.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.