چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی نقش آموزش هنر بر درمان آسیب های اجتماعی و تقویت باورهای دینی دانش آموزان می پردازد. روش پژوهش از نوع تحقیقات نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری تحقیق مذکور را کلیه ی دانش آموزان ششم ابتدایی شهر مهران (استان ایلام) تشکیل می دهند. با توجه به حجم بالای جامعه آماری از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. واز بین مدارس منطقه مورد نظر 4 مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شده و پس از آن 30 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل(15 نفر) و گروه آزمایش(15نفر) تقسیم شدند.و از این آزمودنی ها، پیش آزمون باورهای دینی و آشنایی با مسائل و آسیب های اجتماعی گرفته ، لازم به ذکر است جلسات آموزش هنر به مدت 2 ماه و هر هفته 3 جلسه و به میزان 30تا 45 دقیقه جمعا 16 ساعت برگزار گردید، داده های حاصل از این پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد وبرای طبقه بندی و نمایش داده ها ابتدا از آمار توصیفی برای میانگین ها، انحراف استانداردها و درصدها استفاده گردید. برای آزمون فرضیه ها از تحلیل کوواریانس یک متغیره و چند متغیره استفاده شد. یافته ها نشان داد که آموزش هنر بر درمان آسیب های اجتماعی و تقویت باورهای دینی دانش آموزان نقش موثری دارد.
خلاصه ماشینی:
جدول 4 میانگین و انحراف معیار پیش آزمون و پس آزمون فرضیه اول در بین آزمودنی های دو گروه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج حاصل از جدول بالا نشان می دهد که میانگین نمره های آموزش هنر بر درمان آسیب های اجتماعی در بین آزمودنی های گروه آزمایش در پس آزمون تغییر چشمگیری کرده است در صورتی که میانگین نمره های مذکور در گروه گواه تغییر محسوسی نداشته است.
نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس روی میانگین نمره های آموزش هنر بر درمان آسیب های اجتماعی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج جدول بالا که مربوط به تحلیل کوواریانس می باشد نشان می دهد که چون مقدار آماره F (000/0 ;Sig.
میانگین و انحراف معیار پیش آزمون و پس آزمون فرضیه دوم در بین آزمودنی های دو گروه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج حاصل از جدول بالا نشان می دهد که میانگین نمره های آموزش هنر و تقویت باورهای دینی در بین آزمودنی های گروه آزمایش در پس آزمون تغییر چشمگیری کرده است در صورتی که میانگین نمره های مذکور در گروه گواه تغییر محسوسی نداشته است.
میانگین و انحراف معیار پیش آزمون و پس آزمون فرضیه سوم در آزمودنی های دو گروه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج حاصل از جدول بالا نشان می دهد که میانگین نمره های آموزش هنر ومولفه های باورهای دینی در بین آزمودنی های گروه آزمایش در پس آزمون تغییر چشمگیری کرده است در صورتی که میانگین نمره های مذکور در گروه گواه تغییر محسوسی نداشته است.
Social development of children with hearing impairments who are integrated into general education classrooms.