چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه عزت نفس و انسجام درونی با بحران هویت دانشجویان بود. طرح این تحقیق از لحاظ شیوه اجرا جزء تحقیقات توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دانشکده حکمت رضوی بودند. نمونه آماری این پژوهش از طریق نمونه گیری هدفمند و از نوع داوطلبانه تعداد 60 نفر از دانشجویان روانشناسی دانشکده حکمت رضوی انتخاب شده است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت، پرسشنامه انسجام درونی و پرسشنامه بحران هویت استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده به وسیله نرمافزار آماری spss صورت گرفت و نتایج آماری، نتیجه فرضیه ها را مشخص کرد. با توجه به تحلیل نتایج آماری رابطه ای بین عزت نفس و بحران هویت وجود ندارد، اما ارتباط معنی داری بین ارتباط انسجام درونی با بحران هویت مشاهده شد.
خلاصه ماشینی:
احدی(1386) رابطه عزت نفس و کانون کنترل با فرایند های هویت یابی دانشجویان رابطه وجود دارد در این تحقیق آزمون هاي فرايند هويت خود (باليستري وهمکاران)، مقياس عزت نفس روزنبرگ ومقياس کانون کنترل دروني - بيروني راتر، بر روي نمونه اي از جامعه دانشجويي اجرا گرديد، نشان مي دهد که اولا حالت هويت کسب شده، درهردو جنس بيشتر است، ثانيا بين دانشجويان دختر وپسر در کليه متغيرهاي مورد آزمون، تفاوت معني داري ديده مي شود.
نیسیانی(1394)در بررسی رابطه ی بین کارایی خانواده باعزت نفس واحساس انسجام درفرزندان یافته ها نشان داد بین کارایی خانواده و عزت نفس فرزندان رابطه ی معناداری وجود دارد نتایج پژوهش نشان داد عزت نفس و احساس انسجام فرزندان ازکارایی خانواده و کنشهای آن تاثیر می پذیرد و هرچه خانواده و روابط درونی آن سالم تر و مثبت تر باشد شخصیت فرزندان نیز به تبع سالم تر خواهد بود بنابراین بطور کلی میتوان گفت کارایی خانواده برعزتنفس و احساس انسجام فرزندان موثرمیباشند احدی(1386) رابطه عزت نفس و کانون کنترل با فرایند های هویت یابی دانشجویان رابطه وجود دارد در این تحقیق آزمون هاي فرايند هويت خود (باليستري وهمکاران)، مقياس عزت نفس روزنبرگ ومقياس کانون کنترل دروني - بيروني راتر، بر روي نمونه اي از جامعه دانشجويي اجرا گرديد (N=300)، نشان مي دهد که اولا حالت هويت کسب شده، درهردو جنس بيشتر است، ثانيا بين دانشجويان دختر وپسر در کليه متغيرهاي مورد آزمون، تفاوت معني داري ديده مي شود.