چکیده:
تخلفات رانندگی در میان موتورسیکلت سواران یکی از مسایل اصلی در بروز ترافیک به شمار می رود. تحقیقات نشان می دهد که رانندگی ناایمن آنان نقش مهمی در حوادث رانندگی دارد.این موضوع در شهر اصفهان وضعیت نامطلوبی داشته است که در دو سال گذشته روند کاهشی به خود گرفته است. در این تحقیق، هدف، بررسی عوامل تاثیرگذار بر کاهش جان باختگان در شهر اصفهان است. روش تحقیق از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی و پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است. در این تحقیق، دو جامعه آماری تعریف شده است؛ کارکنان راهور و راکبان موتورسوار که تعداد ۳۰ نفر از کارکنان راهور و ۷۰ نفر از راکبان موتورسوار به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. جهت تکمیل داده های کمی، ۲۳ نفر نیز جهت مصاحبه به صورت پرسش سوالات باز انتخاب شدند. ابزار اصلی، پرسش نامه و از نرم افزار Spssبرای تحلیل نتایج کمی استفاده شد. نتیجه نشان داد که تخلفات راکبان در طی دو سال گذشته، کاهش یافته است. در بین تخلفات، رتبه اول مربوط به کاهش حرکات نمایشی با میانگین ۸۳/۱ و مخدوش کردن پلاک با میانگین ۸۵/۱ در رتبه دوم است. بررسی عوامل موثر بر کاهش میزان تصادفات نشان می دهد که طرح فرهنگی- آموزشی (توقیف موتور و شرکت در دوره) با میانگین ۵۹/۴ در رتبه اول قرار دارد. بررسی نتایج نشان می دهد که اقدامات آموزشی- فرهنگی به راکبان متخلف با میانگین ۵۲/۴ به عنوان اولین راه کار شناخته می شود. روند تخلفات با سرعت کم، کاهشی است و عوامل آموزشی بیشترین تاثیر را در کاهش تخلفات راکبان داشته است. هم چنین استفاده از سرعت کم و قابل کنترل در محل حادثه با میانگین ۴۶/۴ به عنوان مهم ترین عامل تاثیرگذار در کاهش میزان جان باختگان موتورسوار مطرح است.
Traffic violations among motorcyclists are one of the main issues in traffic. Research shows that their unsafe driving plays an important role in traffic accidents.This situation has been unfavorable in the city of Isfahan which has been declining over the past two years. The aim is to investigate the factors affecting the reduction of casualties in the city of Isfahan. The research method is descriptive-analytical and based on the collection of field information. In this study, 30 police personnel and 70 motorcyclists were studied. 23 people were also selected for the interview. The main tool is questionnaire and spss software was used. The results show that rockabilly violations have declined over the past two years. Among the violations, the first rank is related to the reduction of dramatic movements with an average of 1.83 and the reduction of the number plate with an average of 1.85 is in the second rank. An examination of the factors affecting the reduction of accidents shows the cultural-educational plan with an average of 4.59 is in the first place. Examination of the results shows that educational-cultural measures to offending riders with an average of 4.52 are known as the first solution. The trend of low-speed violations is declining and educational factors have had the greatest impact on reducing reactive violations. The use of low and controllable speed at the accident site with an average of 4.46 is considered as the most important factor in reducing the number of motorcyclists killed.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اين که ميزان تخلفات و آسيب هاي ناشي از موتورسيکلت در شهر اصفهان همواره در سطح کشور، قابل توجه ٩٢ بوده و در طي چند سال گذشته تغييرات گسترده اي شکل گرفته است و آمار نيز نشان از کاهش اين موضوع دارد؛ به نظر مي رسد شناخت علل تاثيرگذار در کاهش تخلفات و جان باختگان راکبان موتورسيکلت در شهر اصفهان مي تواند به مديريت و روند کاهشي آن کمک کند.
بنابراين در اين تحقيق ، هدف ، تحليل عوامل موثر بر کاهش ميزان جان باختگان راکبان موتورسوار در شهر اصفهان در سال هاي ١٣٩٧ و ١٣٩٨ است .
اين پژوهش به دنبال پاسخ به اين سوال اساسي است که چه عواملي بر کاهش ميزان جان باختگان راکبان موتورسوار در شهر اصفهان در سال هاي ١٣٩٧ و ١٣٩٨ موثر بوده است ؟ پيشينه و مباني نظري اميري و همکاران (١٣٩٥) در تحقيقي با عنوان "بررسي عوامل مؤثر بر پيشگيري از تصادفات موتورسيکلت سواران در حوزه درون شهري استان گلستان " به اين نتيجه رسيده اند که بين عوامل مؤثر بر پيشگيري از تصادفات موتورسيکلت سواران حوزه درون شهري استان گلستان رابطه معناداري وجود دارد و از منظر کارشناسان تصادفات درون شهري ، عامل اطلاعات مهندسي راه و رفع نقاط پرتصادف با ٤٤درصد بيشترين تأثير را بر پيشگيري از وقوع تصادفات موتورسواران دارد و اجراي طرح هاي ضربتي پليس با ١٦ درصد، کمترين تأثير را بر پيشگيري از وقوع تصادفات موتورسواران دارد.