چکیده:
مقاله ی حاضر با هدف تدوین مدل خلاقیت سازمانی با تاکید بر سخنان امام علی (ع)، ایده و اندیشهای نو بیان میشود که آگاهی موثری بر روند شکلگیری خلاقیت خواهد داشت و سازمانی براساس مدیریت نوآور و خلاق شکل میگیرد. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و بااستفاده از ابزارهای رایج کتابخانهای و مطالعه منابع معتبر انجامشده است. اصلیترین معیارها و شاخصهای خلاقیت سازمانی از طریق مرور ادبیات داخلی و خارجی استخراج گردیده است. جامعه آماری شامل متخصصان و کارشناسان سازمان محیط زیست استان خراسان رضوی است که از طریق ارسال پرسشنامه تکمیل شده است و نمونه ی آماری به صورت تصادفی 80 نفر شامل میشود که بعد از جمع آوری پرسشنامه بهمنظور ارزیابی شاخصهای خلاقیت سازمانی با استفاده از آزمون آماری کندال و فریدمن و در محیط نرم افزار 23spss جهت رتبهبندی شاخصها استفادهشده است نتایج تحقیق نشان میدهد شاخصهای کارگروه تعاملات و حمایتهای سبکهای رهبری، علم، دانش و تخصص، سیستم ارتباطات، علم، دانش و تخصص، استراتژی و اهداف، ابهام پذیری، جو سازمانی بیشترین امتیاز لازم را کسب کردهاند.
The present article aims to develop a model of organizational creativity by emphasizing the words of Imam Ali (AS), a new idea and thought is expressed that will have an effective awareness of the process of formation of creativity and an organization is formed based on innovative and creative management. The present research has been done by descriptive-analytical method and using common library tools and studying reliable sources. The main criteria and indicators of organizational creativity have been extracted through a review of domestic and foreign literature. The statistical population includes specialists and experts of the Environment Organization of Khorasan Razavi Province, which is completed by sending a questionnaire and the statistical sample is randomly included 90 people who after collecting the questionnaire to evaluate organizational creativity indicators using statistical test Kendall and Friedman used in the 43spss software environment to rank the indicators. Acceptability, organizational climate have earned the most points.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماري شامل متخصصان و کارشناسان سازمان محيط زيست استان خراسان رضوي است که از طريق ارسال پرسشنامه تکميل شده است و نمونه ي آماري به صورت تصادفي ٨٠ نفر شامل مي شود که بعد از جمع آوري پرسشنامه به منظور ارزيابي شاخص هاي خلاقيت سازماني با استفاده از آزمون آماري کندال و فريدمن و در محيط نرم افزار spss٢٣ جهت رتبه بندي شاخص ها استفاده شده است نتايج تحقيق نشان مي دهد شاخص هاي کارگروه تعاملات و حمايت هاي سبک هاي رهبري، علم ، دانش و تخصص ، سيستم ارتباطات ، علم ، دانش و تخصص ، استراتژي و اهداف ، ابهام پذيري، جو سازماني بيشترين امتياز لازم را کسب کرده اند.
اماني (١٣٨٧) به بررسي رابطه ي مديريت دانش و يادگيري سازماني با خلاقيت و نوآوري سازماني در مديران مدارس مناطق ٤ و ٩ شهر تهران پرداخته است .
)طبق جدول بالا، شاخص هاي کار گروه تعاملات و حمايت هاي سبک هاي رهبري، علم ، دانش و تخصص ، سيستم ارتباطات ، جو سازماني، ارزيابي سيستم پاداش و ساختار سازماني، آزادي عمل و استقلال درسازمان ، ريسک پذيري ، انگيزش دروني، شخصيت ، استراتژي و اهداف ، حمايت مديريت و فرهنگ سازماني، منابع و امکانات ، ابهام پذيري و چالش پذيري از لحاظ ديدگاه حضرت علي توسط آزمون کندال رتبه بندي شده است .