چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، تبیین و بررسی تاثیر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها از طریق نقش تعدیلکننده بازاریابی رسانهای اجتماعی در عملکرد پایدار بنگاههای تجاری میباشد. جهت نیل به هدف فوق، نمونهای آماری مشتمل بر 157 شرکت از موسسات و سازمانهای حسابرسی در بازة زمانی سال 1397 انتخاب گردید و اطلاعات آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، برای پردازش دادهها و آزمون فرضیههای پژوهش از نرم افزارهای (3. 2. 8) PLS و (20) Spss استفاده شده است. در این پژوهش، برای جمعآوری اطلاعات جهت آزمون فرضیهها از پرسشنامه استفاده شد که روایی پرسشنامه با استفاده از روش روایی محتوا مورد تایید قرار گرفت و برای ارزیابی پایایی پرسشنامه، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که چنانچه بیش از 7% باشد بیانگر این است که پرسشنامه از پایایی مطلوبی برخوردار است. پژوهش فوق از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ ماهیت به دلیل اینکه به توصیف وضعیت متغیرها و تاثیر آنها میپردازد جزء پژوهشهای توصیفی، پیمایشی از نوع همبستگی و تحلیل عاملی تاییدی، تحلیل مسیر و تحلیل مدل است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین مسئولیت پذیری اجتماعی و عملکرد پایدار رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و همچنین برنامه بازاریابی رسانهای اجتماعی و عملکرد پایدار یک شرکت ارتباط بین شرکتهای مسئولیت پذیری اجتماعی را تعدیل میکند و بین بازایابی رسانهای اجتماعی و عملکرد پایدار رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
The purpose of this study is to explain and examine the impact of corporate social responsibility through the moderating role of social media marketing in the sustainable performance of businesses. In order to achieve the above goal, statistical samples including 157 companies from auditing institutes and organizations in the period of 2018 were selected and its information was analyzed, for data processing and testing of research hypotheses from PLS (3.2.8) software and (20) Spss is used. In this study, a questionnaire was used to collect information to test the hypotheses. The validity of the questionnaire was confirmed using the content validity method. To evaluate the reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha coefficient was calculated. If it is more than 7%, it indicates that the questionnaire It has good reliability. The above research is applied in terms of purpose and in terms of nature because it describes the status of variables and their impact is part of descriptive research, a survey of correlation and confirmatory factor analysis, path analysis and model analysis. The results indicate that there is a positive and significant relationship between social responsibility and sustainable performance. Also, a social media marketing program and sustainable performance of a company moderate the relationship between social responsibility companies and a positive relationship between social media recovery and sustainable performance. And there is meaning.
خلاصه ماشینی:
2 Corporate Social Responsibility (CSR) 2 Social Media marketing (SMT) 3 Zainal et al 4 Kaplan & Haenlein 5 Sashi 6 Word of Mouth (WOM) 7 Godey et al 8 Bruhn 9 Internet World Statistics (IWS) بر اساس ديدگاه (ولسن ١، ٢٠١٥) يکي از اصليترين مشکلات بازاريابي رسانه اي اجتماعي ناکارآمدي روش هاي قديمي است .
6 Deegan 7 Zhang 8 Allouche & Laroche 9 Azizul Islam 10 Cardebat & Sirven بازاريابي رسانه اي اجتماعي در عملکرد پايدار بنگاه هاي تجاري پرداخته يا به عبارتي ديگر، در تلاش جهت يافتن پاسخ براي سوال زير است : آيا مسئوليت پذيري اجتماعي تاثير بر عملکرد پايدار بنگاه هاي تجاري دارد يا خير؟ و يا اينکه آيا بازاريابي رسانه اي اجتماعي نقش تعديل کننده بر مسئوليت پذيري اجتماعي بنگاه هاي تجاري و عملکرد پايدار دارد يا خير؟ پيشينه پژوهش برخي از مرتبط ترين پژوهش هاي انجام شده در رابطه با عوامل تاثيرگذار بر عملکرد پايدار به شرح ميباشند: پيشينه داخلي فرجي و همکاران (١٣٩٩) در پژوهشي تحت عنوان "مسئوليت پذيري اجتماعي و نقش تعديلگر مديريت سود" در شرکت هاي بورس اوراق بهادار تهران پرداختند.
متغير(هاي) مستقل مسئوليت پذيري اجتماعي (CSR) در اين پژوهش ، مسئوليت پذيري اجتماعي، متغير مستقل پژوهش است که براي جمع آوري اطلاعات اوليه و اندازه گيري اين متغير و ابعاد پنجگانه آن ، از پرسشنامۀ استاندارد افزايش خود آگاهي سازماني ٩ که توسط واحد 1 Statistical Package for Social Science (SPSS) 3 Reliability and Validity 2 Kaplan & Norton 3 Balanced Scorecard Card (BSC) 4 Financial 5 Customer 6 Internal 7 Learning And Growth 9 Awareness – raising Questionnaire مسئوليت پذيري اجتماعي کميسيون اروپا تهيه شده است ، استفاده مي شود.