چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد معنویت و تعالی خود در مشاوران بود. جامعه این پژوهش کیفی، شامل تمامی مشاوران استان یزد در سال 1398 بود. نمونه به شیوه هدفمند صرفاً در مشاورانی انتخاب شد که انگیزش شغلی بالا و فرسودگی پایینی داشتند. از 10 مشاور مصاحبه به عمل آمد و حجم نمونه بر اساس اشباع نظری در تحقیقات کیفی انتخاب شد. برای تحلیل دادهها از شیوه نظریه مبنایی، شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی، استفاده شد. نتایج نشان داد که ابعاد معنویت و تعالی خود در شغل مشاوران شامل 5 بعد شخصی، بینفردی، حرفهای، نظام هستی و الهی است. بعد شخصی به این معنا بود که معنویت و تعالی مشاوران در شغلشان نمود داشت و زمینه را برای رشد شخصی مشاور و رضایت از شغل فراهم میکرد. بعد بینفردی اشاره به ارتباط مشاوران با مراجعان داشت و بیان میکرد که مشاور به واسطه فراتر رفتن از خود و نوعدوستی، موجبات رضایت مراجع را فراهم میآورد. بعد حرفهای به این نکته اشاره داشت که مشاوران با وجود سختیها و چالشهای شغلی به دلیل نگاه معنوی از شغل خود لذت میبردند. بعد نظام هستی نشاندهنده اثرموج در مشاوران بود که به واسطه تعالی و معنویت آنان اتفاق افتاده و منجر به اثرگذاری در جامعه و سرنوشت افراد میشد. بعد الهی اشاره به حضور خداوند در شغل مشاوران و الگوگیری آنها از اصول دینی داشت. بر اساس این یافتهها، میتوان نتیجه گرفت که تعالی و معنویت در شغل موجب بالارفتن کیفیت زندگی مشاور چه در شغل و چه در زندگی شخصی میشود.
The purpose of this study was to investigate the dimensions of spirituality and self-transcendence in consolers. The population of this qualitative study includes all consultants in Yazd province in 1398. The sample was purposely selected only in consolers who have with high career motivation and low career burnout. 10 consolers were interviewed; the sample size was based on theoretical saturation in qualitative research. The grounded theory approach including open, axial and selective coding was used. The results showed that dimensions of spirituality and self-transcendence in the counselors include 5 personal, social, occupational, ontological and divine dimensions. The personal dimension meant that the spirituality and self-transcendence witch reflected in counseling, provided an opportunity for the personal growth of the consolers and lead to job satisfaction. The social dimension refers to the relationship of counselors with clients, meant that counselors provide client satisfaction by going beyond self and altruism. The occupational dimension indicated that despite the career difficulties and challenges, counselors enjoyed their job because of the spiritual perspective and viewpoint. The ontology dimension refers to the rippling effect in consolers which happened because of their self-transcendence and spirituality, leading to an impact on the community and the fate of individuals. The divine dimension refers to the presence of God in the counseling profession and modeling of counselors on religious principles. Based on the results, it can be concluded that self-transcendence and spirituality in the counselors enhance their quality of life both in the job and in personal life.
خلاصه ماشینی:
بعد شخصي به اين معنا بود که معنويت و تعالي مشاوران در شغلشان نمود داشت و زمينه را براي رشد شخصي مشاور و رضايت از شغل فراهم ميکرد.
پژوهش ها نشان داده اند مشاوراني که زندگي خود را در تلاش براي کمک به سايرين ميگذرانند؛ نخستين قربانيان استرس هستند (خاکپور و صديق ، ١٣٩٦) و به دليل ماهيت شغلشان ؛ (ارتباط با افراد ناتوان و برخورد با درد و رنج ديگران ) به طور خاص در معرض آسيب قرار ميگيرند (محمدي و محمود نيا، ١٣٨٩).
با توجه به اينکه مطالعات محدودي در خصوص معنويت و تعالي به عنوان مؤلفه هاي تأثيرگذار در حرفه مشاوره انجام شده است ؛ لزوم بررسي ابعاد معنويت و تعالي خود در حرفه مشاوره احساس ميشود تا به مشاوران در جهت بهبود کيفيت زندگي حرفه اي و شخصي کمک کند.
در اين راستا کدگذاري باز داده هاي پژوهش حاضر نشان داد که يکي از ابعاد اصلي محتواي معنويت و تعالي خود در شغل ؛ بعد شخصي بود که شامل ٥ مقوله اصلي با عناوين رضايت ، پاداش معنوي، رشد شخصي، يادگيري شغلي و خودکاوي است .
Individual spirituality at work and its relationship with job satisfaction and burnout: An exploratory study among health care professionals.