چکیده:
مؤسسههای اقتصادی عموماً بخشی از داراییهای خود را به صورت موجودیهای نقدی نگهداری مینمایند و تعیین اینکه چه میزانی از داراییها باید به صورت وجه نقد نگه داشته شود، از تصمیمات مهمی است که مدیریت واحد تجاری اخذ میکند. علیرغم اینکه در ادبیات حسابداری، شناسایی عوامل تعیینکنندهی سطح نگهداشت وجه نقد در شرکتها، به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته؛ با این حال تأثیر رقابت در بازار محصول بر رابطه بین مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت (CSR) و سطح نگهداشت وجه نقد شرکتها تا حد زیادی ناشناخته است. به همین دلیل در این پژوهش ما به بررسی این رابطه پرداختیم؛ و با بررسی 84 شرکت از بین شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1389-1395 از طریق آزمون مدل رگرسیون با دادههای ترکیبی به این نتیجه رسیدیم که رقابت در بازار محصول و مسئولیتپذیری اجتماعی تأثیر منفی و معناداری بر سطح نگهداشت وجه نقد دارند. علاوه بر این نتایج پژوهش حاکی از آن است که رقابت در بازار محصول تأثیر منفی و معناداری بر رابطه بین مسئولیتپذیری اجتماعی و سطح نگهداشت وجه نقد دارد.
Economic entities typically hold part of their assets in cash, and determining how much of the assets should be held in cash is one of the important decisions taken by business unit management. Despite the fact that in accounting literature, the identification of determinants of the level of cash holdings in companies has been extensively investigated; however, the impact of product market competition on the relationship between corporate social responsibility (CSR) and corporate cash holdings is largely unknown. For this reason, in this research, we examined this relationship; by examining 84 companies among the companies listed in the Tehran Stock Exchange during the years 1389-1395, using the combined regression model test we concluded that competition in the product market and social responsibility had a negative and significant effect on the level of cash holdings. In addition, the research results indicate that competition in the product market has a negative and significant effect on the relationship between social responsibility and the level of cash holdings.
خلاصه ماشینی:
بررسي تأثير رقابت در بازار محصول بر رابطه بين مسئوليت پذيري اجتماعي شرکت و نگهداشت وجه نقد *** پروين پورفخريان *، ناصر ايزدي نيا**، حجت اله هاديپورهفشجاني تاريخ دريافت : ٩٧/٠٦/٠٥ تاريخ پذيرش :٩٧/٠٩/٢٠ چکيده موسسه هاي اقتصادي عموما بخشي از داراييهاي خود را به صورت موجوديهاي نقدي نگهداري مينمايند و تعيين اينکه چه ميزاني از داراييها بايد به صورت وجه نقد نگه داشته شود، از تصميمات مهمي اســت که مديريت واحد تجاري اخذ ميکند.
به همين دليل در اين پژوهش ما به برر سي اين رابطه پرداختيم ؛ و با بررســي ٨٤ شــرکت از بين شــرکت هاي پذيرفته شــده در بورس اوراق بهادار تهران طي ســـال هاي١٣٩٠-١٣٩٦ از طريق آزمون مدل رگرســـيون با داده هاي ترکيبي به اين نتيجه رســـيديم که رقابت در بازار محصـــول و مســـئوليت پذيري اجتماعي تأثير منفي و معناداري بر ســـطح نگهداشـت وجه نقد دارند.
علاوه بر اين نتايج پژوهش حاکي از آن اسـت که رقابت در بازار محصـول تأثير منفي و معناداري بر رابطه بين مسئوليت پذيري اجتماعي و سطح نگهداشت وجه نقد دارد.
با توجه به مطالب بيان شــده ، در حال حاضــر تصــميم گيري براي تعيين ميزان ذخاير نقدي در شرکت ها تبديل به يکي از موضوعات قابل توجه در ادبيات تأمين مالي شده است ؛ با اين حال رابطه مستقيم بين مسئوليت پذيري اجتماعي شرکت و سطح نگهداشت وجه نقد تا حد زيادي ناشناخته است .
When necessity becomes a virtue: The Effect Of product Marker Competition on Corporate Social Responsibility, Journal of Economices and Management Strategy,19 (2) , 453-487.