چکیده:
مقدمه: پژوهش حاضر اثربخشی معنادرمانی را بر کفایت اجتماعی مورد مطالعه قرار داده است.
روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعهی آماری، دانشآموزان دختر دبیرستانی در سال تحصیلی 94-93 بودند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای 40 نفر انتخاب و به صورت تصادفی، 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامهی کفایت اجتماعی فلنر بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه وجود دارد و نمرات پسآزمون کفایت اجتماعی در گروه آزمایشی بیش از گروه کنترل شده است.
نتیجهگیری: در مجموع یافتهها نشان میدهند که میتوان از معنادرمانی در جهت بهبود کفایت اجتماعی نوجوانان استفاده کرد.
Introduction: This research has studies the effectiveness of logo therapy on social competence in adolescents. Method: Research methodology was semi-experimental. Participants include of high school girls that were studying in 2014-2015 educational year. 40 adolescent were selected by cluster random sampling and divided into control and experimental group randomly (each 20). Both groups was assessed by Felner social competence questionnaires. Collected data was analyzed by Multivariate covariance method. Results: Results showed that there is a significant difference between two groups and post-test of social competence in experimental group are more than control group. Conclusion: This Finding indicated that we can use of logo therapy techniques to improve social competence in adolescent.
خلاصه ماشینی:
com ٢ دانشيار گروه روانشناسي دانشگاه پيام نور ٣ کارشناس ارشد روانشناسي دانشگاه پيام نور Effect of Logo Therapy on Social Competence in Adolescents Sarvarian, Z.
Abstract: Introduction: This research has studies the effectiveness of logo therapy on social competence in adolescents.
تغييرات ناگهاني و گسترده اي که در جنبه هاي جسماني ، رواني و اجتمـاعي زنـدگي نوجـوان ايجاد مي شود، تنش هايي را براي او پديد مي آورد که در ارتباط او با والدين و اجتماع تأثير گذاشـته و اگر نوجوان توانمندي ها و کفايت اجتماعي لازم را براي مقابله ي مؤثر با اين تنش هـا نداشـته باشـد ممکن است دچار مسائل و مشکلات رواني ، رفتاري و تحـصيلي جـدي شـود (ياراحمـديان ، ١٣٩١).
معنادرمـاني نيـز 1 Fuller 2 Felner & Lease & Filips 3 BUb, Maccartney & Willett 4 Argyle انسان را به تلاش و فعاليت فرا مي خواند و توجه بيشتر به آينده ، وظيفه و مسئوليت ، معنـي و هـدفي دارد که بيمار بايد زندگي آتي خود را صرف آن کند و هرکس بايـد معنـي و هـدف زنـدگي خـود را جستجوکند و مسئوليت آن را پذيرا باشد (فرانکل ، ترجمه ي صالحيان و ميلاني ، ١٣٩٤).
معنادرماني توجه بيشتري به آينده ، وظيفه و مسئوليت و معني و هـدفي دارد کـه بيمار بايد زندگي آتي خود را صرف آن کند (فرانکل ، ترجمه ي صالحيان و ميلانـي ، ١٣٩٤).