چکیده:
اهداف: شناخت عوامل موثر بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان اهمیت فراوانی دارد. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر سبک زندگی اسلامی و مهارتهای فراشناختی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر کرمان بود.
ابزار و روشها: در این پژوهش توصیفی- همبستگی، تعداد ۳۳۲ دانشآموز ناحیه یک شهر کرمان در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای انگیزش پیشرفت هرمنس، سبک زندگی اسلامی کاویانی و مهارتهای فراشناختی استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه گامبهگام در نرمافزار SPSS ۱۶ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: همبستگی بین سبک زندگی اسلامی و تمام مولفههای مهارتهای فراشناختی با انگیزش پیشرفت مثبت و معنیدار بود (۰/۰۱=p). سبک زندگی اسلامی در گام اول ۲۷%، در گام دوم با افزودهشدن خودبازبینی ۳۲% و در گام سوم با افزودهشدن برنامهریزی ۳۴% واریانس انگیزش پیشرفت تحصیلی را تبیین نمود (۰/۰۰۱=p).
نتیجهگیری: سبک زندگی اسلامی و مهارتهای فراشناختی از عوامل مهم تاثیرگذار بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان هستند.
Aims: Knowing the factors affecting the motivation of studentschr('39') academic achievement is very important. The aim of this study was to investigate the effect of Islamic life style and metacognitive skills on motivating the academic achievement of high school students in Kerman.
Instruments & Methods: In this descriptive-correlational study, 332 students in District 1 of Kerman were selected, using multistage cluster sampling method. The Hermannchr('39')s motivation questionnaire, Kaviani Islamic life style questionnaire, and metacognitive skills questionnaire were used for data collection. The data were analyzed by SPSS 16 software, using Pearson correlation coefficient and stepwise regression.
Findings: The correlation between Islamic life style and all components of metacognitive skills with positive motivation was positive and significant (p=0.01). Islamic life style explained the variance of motivation of academic achievement as 27% in the first step, 32% with the addition of self-esteem in the second step, and 34% with the addition of planning in the third step (p=0.001).
Conclusion: Islamic life style and metacognitive skills are important factors affecting the studentschr('39') academic motivation.