چکیده:
پژوهش حاضر با هد بررسی اثربخشی بسته روانشناختی انتظارمحور مبتنی بر آموزههای مهدویت بر بهزیستی روانشناختی و پریشانی روانشناختی دانشآموزان دختر متوسطه دوم انجام گرفته است. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون از طریق گروه گواه و گروه آزمایش بوده است. برای جمع آوری داده نیز از پرسشنامه است است اده شده است. شامل 8337 بود. در - دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر اص هان در سال تحصیلی 31 این پژوهش تعداد 31 دانش آموز د دانش آموزان دختر متوسطه دوم با روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند ) 85 دانش آموز در گروه آزمایش و 85 دانش آموز در گروه گواه( گروه آزمایش بسته روان شناختی انتظارمحور مبتنی بر آموزه های مهدویت را طی سه ماه در 82 جلسه 75 دقیقه ای دریافت نمودند.تحلیل داده ها SPSS به شیوه تحلیل واریانس اندازههای تکراری توسط نرم افزار آماری 23 انجام گرفته است. نتایج نشان داد که بسته روان شناختی انتظارمحور مبتنی بر آموزه های مهدویت بر بهزیستی روان شناختی و پریشانی روان شناختی دانش آموزان بدین صورت که .)p<0/ دختر متوسطه دوم تاثیر معناداری داشته است) 001 این بسته روان شناختی توانسته منجر به بهبود بهزیستی روان شناختی و کاهش
پریشانی روان شناختی دانش آموزان دختر متوسطه دوم شود. بر اساس یافته های پژوهش حاضر می توان چنین نتیجه گرفت که بسته روان شناختی انتظارمحور مبتنی بر آموزه های مهدویت می تواند به عنوان یک
روش کارآمد جهت بهبود بهزیستی روان شناختی و کاهش پریشانی روان شناختی دانش آموزان دختر متوسطه دوم مورد است اده گیرد.
Purpose: Enjoying mental health can improve the students’ educational performance as one of the basic factors in their success. Therefore, the present study was conducted to investigate the effectiveness of waiting-oriented psychological package based on teachings of Mahdavism on the psychological wellbeing and psychological distress on secondary high school female students.
Method: It was a quasi-experimental study with pretest, posttest, control group and two-month follow-up stage. The statistical population of the present study included secondary high school female students in academic year 2018-19. 30 secondary high school female students were selected through non-random purposive sampling method and replaced into experimental and control groups (15 students in the experimental group and 15 students in the control group). The experimental group received waiting-oriented psychological package based on teachings of Mahdavism in twelve seventy-five-minute sessions during three months. The applied questionnaires in this study included the scale of self-examination of practical obligation to Islamic beliefs (Navidi, 1997), psychological wellbeing questionnaire (Ryff, 1989), psychological distress questionnaire (Kesler, 2003). The data from the study were analyzed through repeated measurement ANOVA via SPSS23 software.
Findings: The results showed that waiting-oriented psychological package based on teachings of Mahdavism has significantly influenced the psychological wellbeing and psychological distress of secondary high school female students (p
Conclusion: According to the findings of the present study it can be concluded that waiting-oriented psychological package based on teachings of Mahdavism employing cases such as mental techniques, observing self as the background, cognitive defusion techniques, stipulating values and committed action can be used as an efficient method to improve psychological wellbeing and decrease psychological distress in secondary high school female students.