چکیده:
زمینه: مطالعات متعددی به ثاثیر درمان شناختی رفتاری بر اختلالاتی چون افسردگی پرداختهاند. اما پیرامون اثربخشی درمان شناختی رفتاری گروهی با تاکید بر سبک زندگی سالم در قالب برنامه درسی منظم مدرسه، براحساس تنهایی و تصویر بدنی دانش آموزان شکاف تحقیقاتی وجود دارد.
هدف: تحقیق حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان گروهی شناختی رفتاری با تاکید بر سبک زندگی سالم بر افسردگی، احساس تنهایی و تصویربدنی دانش آموزان دختر دبیرستانهای منطقه 8 شهر تهران انجام گرفته است.
روش: این تحقیق به روش شبه آزمایشی در یک طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری این تحقیق، دانش آموزان دختر سال هشتم منطقه 8 تهران بودند. نمونه گیری از نوع خوشهای بود. در نهایت، 70 دانش آموز بصورت تصادفی در دو گروه (35 نفرگروه آزمایش و 35 نفرگروه گواه) مورد مطالعه قرار گرفتند. درمان فقط برای گروه آزمایش، انجام شد. از پرسشنامه های افسردگی بک، احساس تنهایی دی توماسو و پرسشنامه ترس از تصویربدن لیتلتون استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس در سطح معنیداری کمتر از 05/0 با استفاده از نرم افزار spss24 انجام شد.
یافته ها: یافتهها نشان داد که در مرحله پیشآزمون بین گروههای آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود نداشت (05/0 p> )، اما در مرحله پس آزمون از نظر هر سه متغیر تفاوت معنیداری وجود دارد (001/ 0= p، 9/18 F= افسردگی)، (001/0= p ، 2/12 F= احساس تنهایی)، (001/0 = p ، 1/20 F= تصویر بدنی).
نتیجه گیری: نتایج نشان میدهد، درمان شناختی رفتاری با تاکید بر سبک زندگی سالم، در بهبود افسردگی، احساس تنهایی و تصویربدنی مؤثر است.
Background: The high prevalence of some disorders in adolescent girls due to social and hormonal problems, etc., can be controlled and treated by cognitive-behavioral therapy of the group included in the curriculum.
Aims: The present study aims to determine the effectiveness of cognitive-behavioral group therapy on depression, loneliness and depiction of female high school students in District 8 of Tehran.
Method: The research was conducted on a quasi-experimental basis in a pre-test, post-test and follow-up with the control group. The statistical population of this study was female students in the eighth year of District 8 of Tehran. Sampling was of the cluster type. Finally, 70 students were randomly divided into two groups (35 experimental groups and 35 control groups). Treatment was performed only for the experimental group. Beckchr('39')s depression questionnaire, Di Tomaso’s loneliness, and Littletonchr('39')s body image questionnaire were used. Using covariance analysis at a significance level of less than 0.05 was investigated.
Results: The findings showed that there was no significant difference between experimental and control groups in the pretest stage (p > 0.05), but in the post-test stage, there was a significant difference in all three variables (p = 0.001, F = 18.9 depression), (p = 0.001, F = 12.2 loneliness), (p =0.001, F = 20/1 body image).
Conclusion: The results show that cognitive-behavioral therapy is effective in improving depression and feeling lonely and depressed.