چکیده:
رشد فضائل اخلاقی و زدودن رذائل از مهمترین اهداف تربیت اخلاقی در آموزه­های دینی است؛ از این روی آیات و روایات معصومان(ع) آکنده از اصول و روش­های تربیت اخلاقی است و یکی از تفاسیر معاصر که به این مهم توجه شایانی داشته است، تفسیر نمونه می­باشد.، لذا این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی در پی پاسخ به این سؤال است که اصول و روشهای تربیت اخلاقی درآیات و روایات با تکیه بر تفسیر نمونه کدام هستند؟ در این پژوهش، در مجموع 14 اصل و 33 روش به عنوان اصول و روش­های تربیت اخلاقی از تفسیر نمونه استخراج شد؛ اصول تربیت اخلاقی عبارتاند از: تغییر ظاهر، تحوّل باطن، مداومت و محافظت بر عمل، اصلاح شرایط، مسئولیّت، آراستگی، فضل، عدل، عزّت، تعقّل، تذّکر، مسامحت، ابراز یا منع محبّت و سبقت میباشد وبرای تحقّق این اصول، روشهای ذیل به دست آمد: تلقین به نفس، تحمیل به نفس، اعطای بینش، دعوت به ایمان، فریضهسازی، محاسبۀ نفس، زمینهسازی، تغییر موقعیت، اسوهسازی، مواجهه با نتایج اعمال، تحریک ایمان، ابتلا، آراستن ظاهر، تزیین کلام، مبالغه در عفو، توبه، تبشیر، مبالغه در پاداش، تکلیف به قدر وسع، انذار، مجازات به قدر خطا، ابراز توانایی، تغافل، تزکیه، تعلیم حکمت، موعظۀ حسنه، یادآوری نعمتها، عبرتآموزی، مرحله ای کردن تکالیف، تجدید نظر در تکالیف، بیان مهر و قهر، عطا و حرمان و تکلیف در غایت وسع بهعنوان روشهای تربیت اخلاقی شناسایی شده است.
The development of moral virtues and the elimination of vices are among the most important goals of moral education in religious teachings; therefore, the verses and narrations of the Infallibles are full of the principles and methods of moral education and one of the contemporary interpretations that has paid much attention to this important issue. It is an exemplary interpretation. Therefore, this descriptive-analytical research seeks to answer the question of what are the principles and methods of moral education in verses and hadiths based on interpretation of Nemoneh? In this study, a total of 14 principles and 33 methods were extracted from the interpretation of the sample as the principles and methods of moral education; Grace, justice, dignity, reason, reminder, tolerance, expression or prohibition of love and precedence, and to achieve these principles, the following methods were obtained: self-indoctrination, self-imposed, insight, invitation to faith, duty-making, self-calculation , Contextualization, change of position, modeling, confrontation with the results of actions, stimulation of faith, infection, adornment of appearance, decoration of speech, exaggeration in forgiveness, repentance, evangelism, m Gift in reward, extensive assignment, warning, punishment to the extent of error, expression of ability, negligence, cultivation, teaching wisdom, good preaching, remembrance of blessings, instruction, step-by-step assignment, review of assignments, expression of love and anger, grant And prohibition and duty have been widely identified as methods of moral education.