چکیده:
خانواده بهعنوان اولین رکن تربیت شناخته شدهاست و نقش بیبدیلی در پرورش جنبههای مختلف فردی و اجتماعی فرزند دارد. بهگونهای که آثار تربیت تا پایان عمر مشهود است. براین اساس؛ مکاتب گوناگون در زمینۀ تربیت و اصلاح مسائل تربیت به نظریهپردازی پرداختهاند. دراین بین بعضی با رویکردی نو به مسائل خانواده نگریستهاند. ازطرفی امامرضا(ع) با لقب عالمآلمحمد(ص) راهبر عملی تربیت بوده است. دراین پژوهش، با دید میانرشتهای تلاش شده است سیرۀ امامرضا(ع) در خانواده و تربیت فرزند با تأملی بر رویکردهای نوین؛ به عنوان هدف مورد مطالعه قرار گیرد. با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی؛ از نوع تحلیل مفهومی، ابتدا به بررسی رویکردهای نوین و سیرۀ امامرضا(ع) در خانواده و تربیت فرزند پرداخته و سپس برآیند تطبیق جهتگیریهای مختلف در این زمینه بیان شده است. یافتهها نشان داد چهار شاخص کرامت انسانی، تربیت اجتماعی، رعایت تفاوت انسانها و گفتوگو از مواردی است که در دیدگاه ستیر، مینوچین و امامرضا(ع) مشترک است. در بحث تفاوت؛ ستیر به شکوفاشدن انسان بسنده نموده، ولی با فهمی که از سیرۀ امامرضا(ع) برآمد؛ وی به شکوفایی استعدادها بسنده ننموده و کمال و تعالی انسان را خواهان است. در دیدگاه ستیر خانواده به عنوان کارخانۀ انسانسازی معرفی شده است، ولی فهم سیره امامرضا(ع) نشان داد خانواده مکانی است که فرزندان براساس شایستگیهای خود و تربیت صحیح رشد میکنند. رویکردهای نوین بیشتر بر درمان مسائل و مشکلات متمرکز است، درحالیکه در سیره امامرضا(ع) بیشتر جنبۀ پیشگیری بارز است. نتیجهگیری میشود تفکر سیستمی در رویکردهای نوین با رویکرد اسلامی ارتقا یابد.
The family is recognized as the first pillar of upbringing and plays an indispensable role in the development of various individual and social aspects of the child. In such a way that the effects of education are evident until the end of life. according to this; Various schools have theorized in the field of education and reform of education issues. In the meantime, some have taken a new approach to family issues. On the other hand, Imam Reza (AS) with the title of Alam Mohammed (AS) has been a practical leader of education. In this research, with an interdisciplinary view, an attempt has been made to describe the biography of Imam Reza (as) in the family and the upbringing of children with reflection on new approaches; To be studied as a goal. Using descriptive-analytical method; From the type of conceptual analysis, first, the new approaches and biography of Imam Reza (AS) in the family and child rearing have been studied and then the result of applying different orientations in this field has been expressed. The findings showed that the four indicators of human dignity, social education, respect for human differences and dialogue are among the things that are common in the views of Satir, Minouchin and Imam Reza (AS). In discussing differences; Satir has been content with the flourishing of man, but with an understanding that came from the biography of Imam Reza (AS); He is not satisfied with the flourishing of talents and wants human perfection and excellence. In the view of Satir, the family is introduced as a humanizing factory, but understanding the life of Imam Reza (AS) showed that the family is a place where children grow up based on their competencies and proper upbringing. New approaches are more focused on the treatment of issues and problems, while in the life of Imam Reza (AS) the aspect of prevention is more obvious. Conclusion It is possible to promote systemic thinking in new approaches with an Islamic approach.