چکیده:
مقدمه: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری متمرکز به تروما، بر شایستگی اجتماعی و تنظیم هیجانی کودکان آزاردیده بود.
روش: مطالعهی حاضر پژوهشی شبه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. 26 کودک آزاردیده بهصورت در دسترس از میان مراجعهکنندگان مراکز سازمان بهزیستی اهواز انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (13) و کنترل (13) قرار گرفتند. قبل و بعد از برنامهی درمانی پرسشنامههای شایستگی اجتماعی پرندین (1385) و نظمجویی هیجانی گارنفسکی (2007) اجرا شد. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام شد.
یافتهها: شایستگی اجتماعی بهطور معناداری در گروه آزمایش افزایش یافته بود (001/ 0 >P). همچنین درمان شناختی رفتاری متمرکز بر تروما بهطور معناداری منجر به پهبود تنظیم هیجان
شده بود (001/ 0 >P). نتیجه گیری: درمان شناختی رفتاری متمرکز بر تروما باعث افزایش شایستگی اجتماعی و بهبود
تنظیم هیجانی کودکان آزاردیده میشود.
Introduction: This study aims to determine the effect of trauma-focused cognitive behavioral therapy on social competence and emotional regulation in abused children. Method: This study designed as a Semi experimental study with pretest-posttest and a control group. A total of 26 abused children were selected by accessible sampling among Welfare Organization centers in Ahwaz and randomly assigned to two experimental (13) and control groups (13). Social Competence Inventory devised by Parandin (2008), and Garonvski’s Emotional Regulation Inventory (2007) were conducted before and after training. Data were analyzed by ANCOVA. Results: Social competence variable in experimental group was significantly increased (p= 0/001). Also emotion regulation in experimental group in compare with control group was significantly increased (p= 0/001). Conclusions: Trauma-focused cognitive behavioral therapy improves social competence and emotional regulation in children abused
خلاصه ماشینی:
Abstract: Introduction: This study aims to determine the effect of trauma-focused cognitive behavioral therapy on social competence and emotional regulation in abused children.
1 Aboul-Hagag & Hamed 2 social competence 3 Lopez & Heffer 4 Kravic 5 Levendosky, Alexandra& Parker 6 Manly, Cicchetti D & Barnett شايــستگي اجتماعي شامل مجموعه مهارت هايي است که اکتساب آن هــا سبب ارتقاي آگاهي اجتماعي افراد مــي شــود، آگــاهي کــه بر توانايي درک ديگران و برقراري ارتباط مؤثر با آن هــا، مــسئوليت پــذيري اجتماعي ، حفظ استقلال شخصي و مديريت کردن روابط تمرکز مي کند (رنک و فارس ١، ٢٠٠٤، سروريان ، تقي زاده و متو، ١٣٩٥).
1 Renk K & Phares 2 Thompson 3 Cohen, Mannarino & Berliner 4 Macdonald درمان شناختي رفتاري متمرکز بر تروما شيوه اي کاملا شناخته شده و درمان بسيار مؤثر خصوصا براي کودکاني است که مورد آزار و اذيت قرار گرفته اند که توسط کوهن و دبلينگر١ (٢٠٠٣) بـه طـور اختصاصي براي کمک به کودکان آزارديده در نظر گرفته شده است .
لذا با توجه بـه اينکه کودک آزاري مشکلي فراگير است و نيز پيامدهاي منفي کوتـاه و بلندمـدت بـر سـلامت روانـي ، جسماني ، مهارت هاي شناختي و رشد اجتماعي و رفتاري کودکان مي گذارد، مداخلـه در دوران کـودکي مي تواند از آسيب هاي شديدتر به سلامت روان کودکان پيشگيري کند و احتمال رفتارهاي مخرب را در دوران بزرگ سالي کاهش دهد، لذا اين پژوهش با هدف بررسـي اثربخـشي درمـان شـناختي رفتـاري متمرکز بر تروما شايستگي اجتماعي و تنظيم هيجان کودکان آزارديده صورت گرفت .