چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان رضایت دانشجویان از کیفیت آموزش و تدریس اساتید دانشگاه فرهنگیان اردبیل صورت گرفته است. این پژوهش، از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان(509N=) دانشگاه فرهنگیان اردبیل مشغول به تحصیل در سالتحصیلی 1398- 1397 بودند که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 219 نفر(89 دختر و 130 پسر) براساس جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته کیفیت تدریس اساتید استفاده شد که پایایی آن 91/. بدست آمد. برای تحلیل و تجزیه دادهها از آزمون T تک نمونهای، آزمون آنوا و آزمون رتبهبندی فریدمن استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که میانگین رضایتمندی دانشجویان از کیفیت تدریس و مولفههای آن در اساتید دانشگاه فرهنگیان اردبیل بیشتر از حد متوسط است. همچنین نتایج بهدست آمده از رتبهبندی آزمون فریدمن نشان داد که در میان ابعاد مختلف کیفیت تدریس اساتید دانشگاه، رضایتمندی دانشجویان در بعد رعایت مسائل اخلاقی در آموزش و تدریس، بعد مهارتهای تدریس و نیز بعد تسلط بر محتوا، به ترتیب در رتبه اول تا سوم قرار داشتند.
The purpose of this study was to investigate the level of students' satisfaction with the quality of education and teaching of professors at Ardabil Farhangian University. This research has been used in terms of applied purpose and in terms of descriptive-survey method. The statistical population of the study included all students (N = 509) of Ardabil Farhangian University studying in the academic year 2018- 2019 who were selected as a sample by stratified random sampling of 219 people (89 girls and 130 boys) based on Morgan table. A researcher-made questionnaire on the quality of teachers' teaching was used to collect information, the reliability of which was 0.91. One-sample t-test, ANOVA and Friedman ranking test were used to analyze the data. The results showed that the average satisfaction of students with the quality of teaching and its components in the professors of Ardabil Farhangian University is higher than average. Also, the results obtained from the ranking of Friedman test showed that among the various dimensions of teaching quality of university professors, students' satisfaction in observing ethical issues in teaching and learning, teaching skills and contentmastery, respectively, ranked first to third.