چکیده:
حملونقل جادهای از جمله بخشهای مهم اقتصادی است که خدمات آن بهصورت واسطهای و نهایی مورد استفاده قرار میگیرد. افزایش قیمت این بخش علاوه بر تاثیری که بر ابعاد سهیم در تصمیمات سفر، از جمله انتخاب مقصد، زما
ن سفر، روش حملونقل و مدیریت ترافیک میگذارد، بر قیمت بخشهای مختلف اقتصادی نیز تاثیرگذار است. تاکنون بررسی جامعی بر اثر افزایش قیمت حملونقل جادهای (شامل حمل بار و مسافر) بر شاخص قیمت بخشهای مختلف اقتصادی صورت نگرفته است. هدف این تحقیق، پرکردن این شکاف تحقیقاتی است که علاوه بر بررسی جایگاه حملونقل در بین بخشهای اقتصادی در ایران به محاسبه اثرات کل، اثرات مستقیم و اثرات غیرمستقیم ناشی از افزایش 20 درصدی قیمت حملونقل جادهای بر قیمت بخشهای مختلف و بر تغییرات شاخص قیمت بخشهای اقتصادی میپردازد. روش مورد استفاده در این تحقیق، تکنیک داده- ستانده است. کلیه بخشهای اقتصادی ایران در جدول داده ستانده سال 1390 که شامل 99 بخش است، در این تحقیق به 29 بخش اقتصادی ادغام شده است. نتایج مطالعه حاکی از آن است که حملونقل جادهای از نظر ارتباطات پیشین در جایگاه پنجم در بین 29 بخش اقتصادی قرار دارد. بیشترین تاثیر افزایش 20 درصدی قیمت حملونقل جادهای بر تغییرات شاخص قیمت بخشهای صنایع غذایی با 75/47 درصد، بازرگانی و هتلداری با 26/44درصد، زراعت، باغداری، خدمات کشاورزی، دامپروری و جنگلداری با 42/17درصد، فرآوردههای نفتی، محصولات شیمیایی، صنایع کانی غیرفلزی با 05/15 درصد و مسکن با 07/10درصد است.
Road Transportation is one of the most important economic sectors whose services are used as intermediate and final goods. The increase in the price of this sector, in addition to the impact it has on the dimensions of participation in travel decisions, including destination selection, travel time, method of transportation and traffic management, it also affects the prices of different economic sectors that has not been studied in previous studies.
The purpose of this study is to fill this research gap that in addition to examining the position of transportation among economic sectors in Iran and calculating the total effects, direct effects and indirect effects of a 20% increase in road transport prices on the prices of different sectors and Changes in the price index of economic sectors. The method used in this research is input-output technique and all economic sectors of Iran in the input-output table of 1390, which includes 99 parts, in this research has been merged into 29 economic sectors. The results of the study show that road transportation rank is fifth among 29 economic sectors in terms of forward linkage. The highest impact of the 20% increase in road transport prices on changes in the price index of food industry sectors with 47.75%, trade and hotel management with 44.26%, agriculture, horticulture, agricultural services, animal husbandry and forestry with 17.42%, petroleum products, Chemical products, non-metallic mineral industries with 15.05% and housing with 10.07%.
خلاصه ماشینی:
تاثير قيمت حمل ونقل جاده اي بر شاخص قيمت بخش هاي مختلف اقتصادي در ايران (مقاله پژوهشي ) 2 زهرا دهقان شباني ١، نازنين عظيم تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٠٤/٢٨ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٠٦/٢٩ چکيده حمل ونقل جادهاي از جمله بخش هاي مهم اقتصادي است که خدمات آن به صورت واسطه اي و نهايي مورد استفاده قرار مي گيرد.
اندايش و ١٣٤ موسوي (١٣٨٧) به بررسي اثرات افزايش هزينه هاي حمل ونقل دريايي بر شاخص قيمت بخش هاي اقتصادي با استفاده از جدول داده - ستانده سال ١٣٨٠ پرداختند.
Direct and indirect Backward Linkage / ميزان از کالا و خدمات ساير بخش ها را به عنوان مصرف واسطه (جدول جذب ) در فرآيند توليد، براي يک واحد پول کالاي خود مورد استفاده قرار مي دهد و برابر است با: (رجوع شود به تصویر صفحه) aiij: عنصر ماتريس ضرايب فني ، DBLj: پيوند پسين مستقيم بخش j ام که xj از جمع عناصر ستون j ام ماتريس ضرايب فني به دست مي آيد.
فعاليت هايي مانند بخش هاي دام داري ، صنايع غذايي ، کاغذ، محصولات کاغذي و چاپ ، توليد، انتقال و توزيع برق ، ساختمان ، حمل ونقل آبي ، حمل ونقل هوايي و مسکن که ميزان شاخص قدرت انتشار بيشتر از يک اما شاخص حساسيت انتشار کمتر از يک را دارند، بخش هاي اقتصادي با توليد نهايي هستند؛ يعني اين بخش ها مصرف کننده کالاهاي توليدي بخش هاي پسين به صورت واسطه و محصولات آنها به عنوان کالاي نهايي مورد مصرف بخش هاي پيشين قرار دارد.