چکیده:
مطالعه حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه خود-ادراکی کودکان هارتر (۱۹۸۵) انجام گرفت. این پژوهش یک مطالعه از نوع روانسنجی بود. نمونه شامل ۴۰۰ دانش آموز (۲۰۰ نفر دختر و ۲۰۰ نفر پسر) بودند که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدندو پرسشنامه خود-ادراکی هارتر (۱۹۸۵)، پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت (۱۹۶۷) و پرسشنامه روابط میانی دلبستگی کاپنبرگ و هالپرن (۲۰۰۶) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی وجود پنج عامل را نشان داد که در مجموع ۹۶۲/ ۵۷ درصد از از واریانس کل مقیاس را تبیین کردند. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی را تایید کرد.ضریب پایایی کلی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ ۸۷/۰ و به روش آزمون-بازآزمون ۸۹/۰ به دست آمد. همچنین ارتباط مثبت معنادار عاملهای این مقیاس با عزت نفس و سبک دلبستگی ایمن تکامل انطباقی مثبت روایی همگرای مقیاس و ارتباط منفی عاملهای پرسشنامه خود-ادراکی کودکان هارتر با سبکهای دلبستگی ناایمن واکنش هیجانی، رفتارهای منفی و دوری گزیدن روایی واگرای مقیاس را تایید کرد. نتایج مطالعه نشان داد که پرسشنامه خود-ادراکی کودکان هارتر ویژگیهای روانسنجی مناسبی جهت اندازهگیری خود-پنداره کودکان دارد.
Investigating the Psychometric Properties (validity and reliability) of the Harter children's self-perception profile Abstract Introduction: Introduction: Perception of competence in children is defined as self-worth in important areas of life. The aim of this study was to investigate the psychometric properties (reliability and validity) Harter children's self-perception profile. Method: This research was a descriptive-analytic study of type validation. The sample consisted of 400 students (200 girls and 200 boys) who were selected by accident sampling method and completed the Harter children's self-perception profile, Coopersmith's self-esteem questionnaire, and the kinship center attachment questionnaire. Results: The findings of exploratory factor analysis revealed three factors that in total 73/20% of the total variance of the scale were explained. The results of confirmatory factor analysis, in addition to verifying the results of exploratory factor analysis, showed that these three factors are responsible for the overall factor of competence perception. The reliability of the questionnaire was obtained by Cranach’s alpha (0/89) and by the test-retest method (0/88). Also, there was a significant positive correlation between factors of this scale with self-esteem and secure attachment style of positive adaptive evolution Harter children's self-perception profile factors with insecure attachment styles, emotional response, negative behaviors and avoid verbal divergence of the scale confirmed. Conclusion: The results of the study showed the Harter children's self-perception profile has good psychometric properties for measuring children's self-concept. Keywords: self-concept, competency perception, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, convergent validity, divergent narrative, children