چکیده:
دانیل بورِن، یکی از هنرمندان تجسمی مطرح فرانسوی در عرصه بینالمللی هنر است. او فعالیت خود را از اواخر دهه شصت میلادی آغاز و در طول بیش از چهل سال فعالیت هنری تنها به عنصر تجسمی سادهای اکتفا کرد، که عبارت از نوارهای عمودی متناوب سفید و رنگی است. برخلاف این رویکرد مینیمالیستی، هنر بورن با ابعاد بسیار متنوعی از دنیای هنر برخورد داشته و در مقابل تعدادی از مهمترین نهادهای هنری، همچون موزهها و ساز و کارهای مالی هنر، موضع گیری انتقادی داشته است. وجه اصلی هنر او، مداخله در مکان با آفرینش اثری هنری است که مخاطب را به نسبت فضای نمایش در موقعیتی پرسشگرانه قرار میدهد. اثر بورن غالبا با تحمیل خود و عدول از قواعد مکان، نیروهایی بیرونی(اقتصادی، هنری، سیاسی، اجتماعی،...) را به نمایش میگذارد که دنیای ما را شکل میدهند. پرسش اصلی مقاله پیش رو، وجه انتقادی هنر بورن را هدف گرفته است و در این راستا، پرسشهایی در مورد ارتباط اثر با مکان و نحوه به نمایش درآمدن آن، جایگاه مخاطب در رابطه با اثر هنری و همچنین، نحوه حضور او در مکان در رابطه با معماری، طرح مینماید. این پژوهش با طرح مفاهیم اصلی هنر بورن، با رویکردی تحلیلی به ابعاد انتقادی مهم آن پرداخته و سعی در نشان دادن جنبههای متنوع کارکرد عناصر هنر او و تاثیراتش دارد. نتیجه پژوهش، بر گفتمانهای انتقادی حاصل از کنشهای هنرمند بحث میکند؛ که با تغییر کارکرد یا تحمیل فرایندهایی به اثر، بهوضوح در جهت به چالش کشیدن عملکرد نهادهای(فرهنگی، عمومی، اقتصادی،...) نمایش آثار هنری، حرکت میکند.
Abstract: Daniel Buren is a well-known french visual artist in the international scene. He started his artistic work in the late 60sand during more than forty years of artistic activity, he relied only on a simple visual element consists of vertical alternating white and colored stripes. In contrast to the Minimalism, Buren Art has deal with different aspects of the art world and has been assumed a critical approach against the huge number of the most important cultural institutions such as museums and the art financial mechanisms. The main character of his art is to intervention in space by creating an artwork which will put the spectator in a critical position against the condition of the presentation of the artwork. By imposing itself in space and bypassing the rules that establish it, Buren's art shows the forces that forged our world. The main question in the paper ahead, targets on the critical side of Buren Art, in this regard, the questions about the relationship between the art work and the place, how to display and the position of the audience about it and how his presence in the place in relation to Architecture. This research regards to the basis of Buren Art concepts, with an analytical approach to its important critical aspect, tries to show the various aspects of the function of the elements of his art and its effects. The result of this research, argues about the critical discourses involved with the artist action, that obviously by imposing transformations on the artwork or its functioning, challenge the status of the (cultural, economic, political, ...) institutions which determine the presentation of artwork.