چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر مسیولیت اجتماعی باشگاه بر نیات رفتاری هواداران استقلال با ملاحظه نقش میانجی هویت تیمی است. روش پژوهش حاضر توصیفی - پیمایشی بوده و بر اساس هدف از نوع مطالعات کاربردی می باشد. روش نمونه گیری نیز به صورت غیراحتمالی، داوطلبانه و دردسترس متشکل از هواداران باشگاه استقلال بود که برآورد حجم نمونه آن با استفاده از نرم افزار SPSS Sample power مبتنی بر اهداف و فرضیات پژوهش صورت پذیرفت، در نهایت ۳۰۳ نفر در نظر گرفته شدند تا به پرسشنامه های استاندارد استفاده شده مسیولیت اجتماعی در ورزش (ژانگ، ۲۰۱۲)، هویت تیمی (کیم و همکاران، ۲۰۱۹) و نیات رفتاری (کانزل و یاسیم، ۲۰۰۷) جهت بررسی فرضیات تحقیق پاسخ دهند. شایان ذکر است اعتبار و پایایی ابزارها در قالب بخش های مختلف اعم از روایی صوری و محتوایی از منظر صاحبنظران حوزه ی مدیریت ورزش و نیز آزمون های آماری همچون نسبت خصیصه متفاوت - خصیصه یکسان، متوسط واریانس استخراج شده، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد تایید قرار گرفت. تحلیل های آماری نیز با استفاده از دو نرم افزار SPSS ۲۲ و Smart PLS ۳ انجام پذیرفتند. یافته ها حکایت از اثرگذاری مثبت و معنادار مسیولیت اجتماعی باشگاه و هویت تیمی هواداران بر نیات رفتاری آنان داشت. همچنین هویت تیمی نیز تحت تاثیر مسیولیت اجتماعی باشگاه قرار داشت. از طرفی نیز نقش هویت تیمی به عنوان میانجی جزیی به صورت معنادار مورد تایید قرار گرفت.
The purpose of this study is to investigate the effect of club social responsibility on the behavioral intentions of Esteghlal fan's considering the mediating role of team identification. The methodology of this study is descriptive-survey, and by purpose, it is a type of applied research. The sampling method was non-probability, voluntary, and accessible, consisting of Esteghlal fans. The sample size was estimated using SPSS Sample power software based on research goals and assumptions; finally, 303 were taken into account to respond to the standard questionnaire designed -social responsibility in sport (Jung, 2012), team identification (Kim et al., 2019) and behavioral intentions (Kuenzel, and Yassim, 2007)- to examine the hypotheses of the research. It is worth mentioning that the validity and reliability of the tools confirmed in the form of the face and content validity from the perspective of sports management experts as well as statistical tests such as the Heterotrait-Monotrait ratio, Average Variance Extracted, Cronbach's Alpha, and Combined Reliability. Statistical analyzes performed using SPSS 22 and Smart PLS 3 software. The findings indicated a positive and significant effect of social responsibility and team identification of Esteghlal on their behavioral intentions. The club's social responsibility also influenced the team's identification. On the other hand, the role of team identification as a partial mediator significantly confirmed..