چکیده:
یکی از مسائل مورد مطالعه اندیشمندان علوم اجتماعی، مطالعه رضایت از ندگی بین اقشار متعدد جامعه مخصوصاً زنان شاغل است. این پژوهش به بررسی عوامل اجتماعی موثر بر رضایت از زندگی زنان شاغل در آموزش و پرورش شهر اسلام آبادغرب پرداخته است. روش این پژوهش از نوع کاربردی بوده و با توجه به کمی بودن پژوهش و ماهیت موضوع مورد مطالعه از روش پیمایش استفاده گردیده است. جامعه آماری زنان شاغل در آموزش و پرورش شهر اسلام آبادغرب در سال 1398 به تعداد 1790 نفر بودند که با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران، تعداد 384 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده با استفاده از ابزار پرسشنامه مورد مطالعه قرار گرفتند. برای روایی ابزار پژوهش از روایی صوری و برای پایایی از آلفای کرونباخ استفاده گردید. داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون های آماری مانند همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان میدهد متغیرهای احساس امنیت (226/0=r) ، عدالت اجتماعی (450/0=r) و میزان اعتماد (216/0=r) بر رضایت از زندگی زنان شاغل در آموزش و پرورش شهر اسلام آبادغرب تأثیر معناداری داشتند و نتایج ضریب تعیین بیان می کند که سه متغیر فوق روی هم رفته توانستند 42/0 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین نمایند.
One of the issues studied by social science thinkers is the study of dissatisfaction among various sections of society, especially working women. This study investigates the social factors affecting the life satisfaction of women working in education in Eslam Abad-e-Gharb. The method of this research is applied and due to the small amount of research and the nature of the subject under study, the survey method has been used. The statistical population of women working in education of Eslam Abad-e-Gharb city in 1398 was 1790 people. Using Cochran sampling formula, 384 people were studied by simple random sampling method using a questionnaire. Formal validity was used for the validity of the research instrument and Cronbach's alpha was used for reliability. The collected data were analyzed using SPSS statistical software and statistical tests such as Pearson correlation and multiple regressions. The results show that the variables of feeling of security (r = 0.226), social justice (r = 0.450) and the level of trust (r = 0.216) had a significant effect on life satisfaction of women working in education in West Islamabad. And the results of the coefficient of determination show that the above three variables together could explain 0.42% of the changes of the dependent variable.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش به بررسي عوامل اجتماعي مؤثر بر رضايت از زندگي زنان شاغل در آموزش وپرورش شهر اسلام آباد غرب پرداخته است .
نتايج پژوهش نشان مي دهد متغيرهاي احساس امنيت (٠٢٢٦=r)، عدالت اجتماعي (٠٤٥٠=r) و ميزان اعتماد (٠٢١٦=r) بر رضايت از زندگي زنان شاغل در آموزش وپرورش شهر اسلام آباد غرب تأثير معناداري داشتند و نتايج ضريب تعيين بيان ميکند که سه متغير فوق رويهم رفته توانستند ٠/٤٢ درصد از تغييرات متغير وابسته را تبيين نمايند.
با توجه به آنچه ذکر شد سؤال اصلي اين مقاله بررسي عوامل اجتماعي و ميزان رضايت از زندگي در بين زنان شاغل در شهر اسلام آباد غرب است .
نيازي و همکاران (١٣٩٦) در مطالعه اي تحت عنوان عوامل اجتماعي مؤثر بر رضايت از زندگي شهروندان شهر کاشان نشان دادند که بين عوامل موردبررسي (عدالت توزيعي، مصرف گرايي، امنيت اجتماعي) و ميزان رضايت از زندگي، رابطه مستقيم و همبستگي مثبت وجود دارد.
صفدري (١٣٧٤) در پژوهش خود تحت عنوان رضايت اجتماعي و عوامل مـؤثر بـر آن در شهر تهران ، متغيرهايي مانند احسـاس محروميت نسبي، اميد، اعتماد اجتماعي، فردگرايي، احسـاس تعلـق و حمايت اجتماعي، نياز، اعتماد سياسي، احساس عدالت توزيعي و احساس امنيت را موردبررسي قرار داده و رابطه اين متغيرها با متغير رضايت از زندگي را بررسي و اثبات کرده است .
آماره هاي برآورد برازش مدل رگرسيون نام متغير R Tolerance VIF R٢ آماره F معناداري مقدار ثابت ميزان عدالت اجتماعي ٠/٣٧٣ ٠/١٣٩ ١/٣٤٢ ٠/٧٤٥ ميزان احساس امنيت ٠/٣٩٢ ٠/١٥٤ ١/٩٧٦ ٠/٥٠٤ ٢٦/٣٠٥ ٠/٠٠٠ ٢/٤٧٧ ميزان اعتماد اجتماعي ٠/٤٢٧ ٠/١٨٢ ٢/١٦٣ ٠/٤٦٢ بحث و نتيجه گيري اين پژوهش به بررسي عوامل اجتماعي مؤثر بر رضايت از زندگي زنان شاغل در آموزش وپرورش شهر اسلام آباد غرب پرداخته است .