چکیده:
ارتباط غیرکلامی یکی از شاخههای نشانهشناسی است که انواع رفتارهای حرکتی افراد از جمله حالات چهره، حرکتهای بدن، ژستها و حرکتهای تنظیم مکالمه و... را در برمیگیرد. پژوهش حاضر درصدد است با استفاده از روش نشانهشناسی، رمان «فرانکشتاین فی بغداد» اثر احمد سعداوی را از منظر نشانههای ارتباط غیرکلامی از جمله حالات چهره، حالات چشم، پیرازبان، اشیا، میزان فاصله و ... مورد بررسی قرار دهد. هدف این پژوهش معرفی، طبقهبندی، رمزگشایی و تحلیل انواع ارتباطات غیرکلامی در رمان مذکور است تا نشان دهد که چگونه زبان بدن میتواند کارکردهایی مانند محبت، ترس، اضطراب، دروغ و ... را انتقال دهد و نیز نویسنده برای روایت رفتارهای غیرکلامی شخصیتها از چه ابزارهایی بهره برده است. نتایج پژوهش نشانگر آن است که سعداوی از حالتهای مختلف دست، چهره و نوع نگاه کردن در کنار کارکردهای مربوط به آنها، بیشترین بهره را برده است. وی از این حالتها برای بیان مواردی مانند ترس از وقوع امری عجیب، ترس، اضطراب و ناراحتی، کسب اطلاع و .... استفاده کرده است. در کنار این موارد، حالتها و اندامهای دیگری نیز در رساندن پیامهای نویسنده دخیل هستند. همچنین بیشترین کارکردهای این پیامها، کارکرد جانشینی است.
Nonverbal communication is one of the branches of semiotics that includes all kinds of motor behaviors of people, including facial expressions, body movements, gestures, and gestures. The present study seeks to examine the novel Frankenstein in Baghdad by Ahmad Saadawi from the perspective of non-verbal communication signs such as facial expressions, eye states, parasites, objects, distance, and so on. The aim of this study is to introduce, classify, decode and analyze all kinds of non-verbal communication in the novel to show how body language can convey functions such as love, fear, anxiety, lies, etc. and also the author to narrate non-verbal behaviors of characters from What tools did he use?.The results show that Saadawi has benefited the most from the different positions of the hands, face and type of gaze along with their related functions. He has used these modes to express things like fear of strange things, fear, anxiety and sadness, gaining information, and so on. In addition to these, other modes and organs are also involved in conveying the author's messages. Also, most of the functions of these messages are succession functions.