چکیده:
با بیان واژة منفعت، اولین چیزی که بیدرنگ به ذهن متبادر میشود، منفعت اقتصادی است؛ درحالیکه میدانهای مختلف زندگی منافع خاص خود را دارند که لزوماً منفعت اقتصادی نیستند. پژوهش حاضر با استفاده از روش اسنادی به بررسی تنوع سطوح و معانی غیراقتصادی مفهوم منفعت از دیدگاه جامعهشناسان پرداخته است و قصد دارد با تأکید بر فهم بوردیویی از منفعت ابزاری مفهومی برای تبیین پدیدههای اجتماعی در اختیار پژوهشگران قرار دهد. نتایج این پژوهش حاکی از این است که دو توکویل، وبر، راتزنهوفر، اسمال، السورث راس، زیمل و کلمن منفعت را در قالب خرد و فردی آن بهکار گرفتهاند. با این حال وجه تمایزی نیز میان متفکران مذکور دربارة مفهوم منفعت وجود دارد و آن این است که توکویل، وبر، کلمن و زیمل مفهوم منفعت را عنصری اجتماعی درنظر گرفتهاند و در تحلیل روابط میان افراد جامعه از آن استفاده کردهاند، اما راتزنهوفر، اسمال و راس درکی پیشااجتماعی از مفهوم منفعت دارند و آن را عنصری میدانند که سبب تشکیل جامعه میشود، نه عاملی که بتوان روابط میان افراد جامعه را بهوسیلة آن تحلیل کرد. نتایج این تحقیق حاکی از این است که متفکرانی مانند مارکس، بنتلی و بوردیو منفعت را در قالب جمعی و گروهی آن استفاده کردهاند. با وجود این، با نگاهی عمیقتر به آثار و کاربرد تجربی نظریههای متفکران فوق دربارة مفهوم منفعت شاید بتوان بیان کرد که نگاه جامعهشناسانة مارکس به مفهوم منفعت در قالب منافع طبقاتی هرچند دارای بار جامعهشناسانه است و منفعت را مختص به فرد نمیداند، باز معنای اقتصادی از منفعت را برای گروهی از افراد همرده درنظر دارد و بهنوعی راه را برای تفکر و تأمل دربارة سایر اشکال متنوع و غیراقتصادی منفعت میبندد. دیدگاه بنتلی نیز با یکیکردن منفعت و گروه راه به اینهمانی تبیینها میبرد و به همین دلیل امکان کاربست تجربی و آزمونپذیری آن محدود میشود. با وجود این به نظر میرسد رویکرد نظری و روشی بوردیو به مفهوم منفعت دریچة امکانها را بهسوی نگاه غیراقتصادی به مفهوم منفعت در قالب جامعهشناسی و با معنایی غیراقتصادی باز میکند.
Introduction: by saying the word of interest, the first thing that comes to mind immediately is economic interest and this is while different fields of life have their own interests which are not necessarily economic interests. Method: the present study uses the documentary method to investigate the diversity of levels and non-economic meanings of the concept of interest from the perspective of sociologists and intends to provide for researchers a conceptual tool for explaining social phenomena by emphasizing Bourdieu's understanding of interest. Results and discussion: This study shows that Alexis De Tocqueville, Marx Weber, Gustav Ratzenhofer, Albion Small, Edward Alsworth Ross, George Simmel And James Coleman have used profit in its micro and individual form. However, there is a difference between these thinkers regarding the concept of interest and that of Tocqueville, Weber, Coleman and Simmel. The later have considered the concept of interest as a social element and have used it in the analysis of relations between people in society. But Ratzenhofer, Small, And Ross have a pre-social understanding of the concept of interest, and see it as an element that shapes society, not a factor through which relationships between individuals in society can be analyzed. The study also suggests that thinkers such as karl Marx, Arthur Bentley, And Pierre Bourdieu used interest collectively. However, with a deeper look at the empirical application of the theories of the above thinkers in relation to the concept of interest, it may be said that Marx's sociological view of the concept of interest in the form of class interests, although has a sociological burden and does not consider interest specific to the individual. It considers the economic meaning of interest for a group of people of the same class and in a way closes the way for thinking and reflecting on other various and non-economic forms of interest. Bentley's view leads to the tautology by uniting the interest and the road group and for this reason; the possibility of experimental application and testability is limited. Conclusion: In his analysis, Bourdieu showed that the fields of academia, art, etc., have interests that are not necessarily economic interests and are governed by rules other than those of the world of economics. The process of segregation of social worlds, each of which has its own interests or spheres of power, requires that social researchers be equipped with a conceptual and theoretical tool to discover the interests, the relationships between field actors, and the internal rules of these social fields. This conceptual tool, in addition to being more in line with social reality, unlike the Marxist concept of benefit, is not limited to the economic and possibly political sense, and can also discover non-economic interests that govern human life and measure people's relationships with these types of non-economic benefits in addition to the above, the advantage of Bourdieu's understanding of interest over Bentley's understanding is that it is free from the flaws of tautology. And he does not equate the benefit with the field and states that the interest belongs to the field and not the field itself. It also has this advantage over micro-level theorists. In addition to the micro level (at the level of family and group friendship, etc.), it also has the ability to be applied at the macro and collective level. With these interpretations, the author believes that Bourdieu's sociological application of the concept of interest can be a practical tool for social science researchers to understand the social world.
خلاصه ماشینی:
با اين حال وجه تمايزي نيز ميان متفکران مذکور دربارة مفهوم منفعت وجود دارد و آن اين است که توکويل ، وبر، کلمن و زيمل مفهوم منفعت را عنصري اجتماعي درنظر گرفته اند و در تحليل روابط ميان افراد جامعه از آن استفاده کرده اند، اما راتزنهوفر، اسمال و راس درکي پيشااجتماعي از مفهوم منفعت دارند و آن را عنصري ميدانند که سبب تشکيل جامعه ميشود، نه عاملي که بتوان روابط ميان افراد جامعه را به وسيلۀ آن تحليل کرد.
با وجود اين ، با نگاهي عميق تر به آثار و کاربرد تجربي نظريه هاي متفکران فوق دربارة مفهوم منفعت شايد بتوان بيان کرد که نگاه جامعه شناسانۀ مارکس به مفهوم منفعت در قالب منافع طبقاتي هرچند داراي بار جامعه شناسانه است و منفعت را مختص به فرد نميداند، باز معناي اقتصادي از منفعت را براي گروهي از افراد هم رده درنظر دارد و به نوعي راه را براي تفکر و تأمل دربارة ساير اشکال متنوع و غيراقتصادي منفعت ميبندد.
اين امر فرض گرفته شده يا دوکسا دربارة منفعت ميتواند اين باشد که منفعت در ذهن پژوهشگران و عامۀ مردم ارتباط تنگاتنگي با معناي اقتصادي آن دارد و با بيان واژة منفعت ، اولين چيزي که بيدرنگ به ذهن متبادر ميشود، منفعت اقتصادي است ؛ به همين دليل افراد توجهي به اين ندارند که ممکن است منفعت غيراقتصادي نيز در جامعه وجود داشته باشد؛ درحاليکه ميدان هاي مختلف زندگي هريک ميتواند منافع خاص خود را داشته باشد که لزوما منفعت اقتصادي نيستند و همچنين اين امکان وجود دارد که اين منافع با منفعت اقتصادي هم راستا، ناسازگار، يا داراي کيفيات متفاوتي با منفعت اقتصادي باشند.