چکیده:
تحقیق حاضر با هدف مطالعه پیامدهای اقتصادی تجارت چمدانی کالا از قشم به تهران توسط زنان بود. جامعه آماری تمامی زنانی که از قشم به تهران اقدام به انتقال کالا مینمایند. از جامعه آماری مذکور به جمع آوری دادهها تا دستیابی به اشباع نظری به وسیله 50 مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شده در بین 30 زن انتقال دهنده و 20 کارشناس که به روش هدفمند و گلوله برفی تعیین شدهاند، اقدام گردید. طرح پژوهش بر مبنای روش شناسی کیفی و نظریه زمینهای استراس و کوربین بود. در این راستا دادهها تجزیه و تحلیل شده و در کدگذاری باز، 143 مفهوم و 1162 دلالت مفهومی، در کدگذاری محوری31 مقوله و در کدگذاری انتخابی، مقوله ی هستهای " رفاه آفرین/چالش برانگیز" تعیین گردید. نتایج نشان داد که پاسخگویان تجارت چمدانی را با دو کارکرد متناقض پیامدهای مثبت و منفی اقتصادی برای زنان انتقال دهنده و خانوادههایشان، ساکنین و کسبه قشم، هم چنین برای جامعه و دولت ارزیابی نمودند. در مدل زمینهای نیز نبود فرصت شغلی، عدم رسیدگی به اقشار محروم، نیاز مالی، اجبار، شرایط علی و همکاری با "چترباز"، زمینه نامناسب تجارت، بازدارندگی بازار تهران، بازار قشم، شرایط زمینهای و آگاهی از قوانین گمرکی، کنترل غیرمستقیم، میانبرها و زمینه مساعد، شرایط مداخله گر در فرآیند تجارت چمدانی شناخته شدند.
This study aimed to study the economic ramifications of women's trunkload merchandising from Qeshm to Tehran. The poulation of the research included all women who engaged in commercial trunkloa transportting of commidity from Qeshm to Tehran. Data gathered from the sample to achive theoretical data saturation via 50 half-structured interviews implemeted among 30 female transporter and 20 experts whom were assigned through targeted and snowball sampling. Research design was based on qualitative methodology and Strauss and Corbin’s Grounded Theory. The data were analyzed; in open coding, 143 concepts and 1162 conceptual implications, in axial coding, 31 categories, and in the selective coding, the core category of "prosperous / challenging" were determined. Respondents assessed baggage transport with two contradictory functions; positive and negative economic consequences for women and their families, residents and businesses of Qeshm, as well as for the community and government. In the grounded model, lack of job opportunities, lack of support for deprived people, financial need, obligation, causal conditions and cooperation with runners, customs and police’s violations, government corruption, inadequate business context, Tehran market barriers, Qeshm market, contextual conditions and knowledge of customs regulations, indirect control, shortcuts and favorable conditions, were considered as interfering conditions in the trunkload merchandising process.