چکیده:
هدف اصلی پژوهش، مطالعه تطبیقی وبگاه کتابخانه های دانشگاهی ایران و ایالت متحده آمریکا از منظرکسب بازدیدکاربران به واسطهی رسانه های اجتماعی بوده است. تحقیق حاضر از حیث هدف، کاربردی محسوب می گردد و با رویکرد اکتشافی انجام شده است. جامعه پژوهش تعداد ۲۱ وبگاه کتابخانه مرکزی یا دیجیتالی دانشگاههای دولتی ایران وابسته به وزارت علوم واقع در شهرهای بزرگ ایران شامل تهران، اصفهان، مشهد، تبریز و اهواز و ۱۶ وبگاه کتابخانه دانشگاهی واقع در ایالت متحده آمریکا بودند.مطالعه با روش پیمایشی توصیفی و به صورت مقطعی در بازه زمانی سه ماهه ی فوریه ، مارس و آوریل سال ۲۰۱۹ میلادی با ابزار مشاهده مستقیم در پایگاه هوشمند تحلیل رفتارکاربران «سیمیلاروب» انجام شد. یافته ها نشان داد ، در ایران میزان ۱۹٪ و در ایالت متحده آمریکا میزان ۱۰۰٪ از کل تعداد وبگاه های کتابخانه های دانشگاهی ،از طریق رسانههای اجتماعی ، کاربران را جذب کرده بودند. میزان بازدیدکاربران (کلیک ) به وسیله رسانه های اجتماعی از وبگاه کتابخانه های دانشگاهی در ایران حداکثر تا ۳٪ از کل بازدیدها از وبگاه کتابخانه مشاهده شد که این رقم در مورد ایالت متحده آمریکا حداکثر تا ۱٪ از کل بازدیدها بود( به استثنای وبگاه کتابخانه دانشگاهی ام آی تی که این رقم ۱۱٪ مشاهده شد ). به ترتیب اولویت، رسانه های اجتماعی «فیس بوک»،«یوتیوب» ،«توییتر» ،«ردیت» ، «ریسرچ گیت» و «پینترست» به عنوان برترین رسانه هایی که وبگاه کتابخانه های دانشگاهی امریکا از طریق آنها ، بازدید وبی، کسب می نمایند، شناسایی شدند.
The present study offers a comparative analysis with exploration approach among university library websites in Iran and UnitedStates from standpoint user engagement via social medias such as Youtube,Facebook,Twitter and et al. Descriptive survey method using in this study. Websites composed of 21 academic university library websites in Iran and 16 academic university library websites in United states (37 websites) were investigated by direct observation using analytical database “similarweb“ during 3months (February up to April 2019).Findings showed that in UnitedStates 100% of the total university library websites, attracted users through social media compared to 19% in Iran . The number of users clicking or visiting the website of the university library via social media in Iran was 3% of the total number of users visiting the library's website. this figure in UnitedStates was up to 1%( Except MIT University libraries that number was 11%).Facebook, YouTube, Twitter, Reddit, Researchgate and Pinterest were the top media that university library websites in UnitedStates had user engagement through them.
خلاصه ماشینی:
هدایت بازدیدهای وبی از وبگاه کتابخانه های مرکزی یا دیجیتالی دانشگاهی دولتی ایران وابسته به وزارت علوم ، به واسطه رسانه های اجتماعی، از طریق کدام یک از رسانه ها صورت گرفته است ؟ پیشینه پژوهش پیشینه پژوهش به زبان فارسی پژوهش زارعی و بیات (١٣٩٤) نشان داده است که کتابخانه های دانشگاهی دولتی شهر تهران به ترتیب اولویت از رسانه های اجتماعی «لینکدین » ، «یوتیوب »، «توییتر» و «فیس بوک» بهره میگیرند اما میزان کارایی و اثربخشی رسانه های مذکور برای کتابخانه ها با توجه به پرسش نامه ی پاسخ داده شده توسط کارمندان و مسئولان بخش اطلاع رسانی و اینترنت ، اندک بوده است .
در نمودار ١، ٤ وبگاه کتابخانه مرکزی یا دیجیتالی دانشگاهی دولتی ایران وابسته به وزارت علوم نشان داده شده است که از طریق رسانه های اجتماعی ترافیک یا بازدید کاربر کسب کرده بودند.
نام رسانه های اجتماعی که ١٦ وبگاه کتابخانه های دانشگاهی ایالت متحده آمریکا از طریق آن ها بازدید وبی کسب کرده اند به تفکیک درصد، مربوط به بازه زمانی ٣ ماهه فوریه مارس و آوریل 2019 (به تصویر صفحه مراجعه شود) 1.
Social Media Use in Academic Libraries: A Phenomenological Study.
Academic Libraries on Social Media: Finding the Students and the Information They Want.
Social Media Librarianship in Academic Libraries: Optimizing Trends for Real-Time User Engagement through Digital Billboards.