چکیده:
هدف از پژوهش حاضر ارائة مدل مؤلفه های روان شناختی مؤثر بر مشارکت جانبازان و معلولین در فعالیتهای ورزشی بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی بود. در بخش اول (کیفی) برای انجام مصاحبة میدانی، جامعة آماری پژوهش را اساتید دانشگاهی آگاه به مسئلة ورزش معلولین و جانبازان، برخی مدیران حوزة ورزش معلولین (فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین) و همچنین ورزشکاران معلول و جانباز تشکیل دادند. این افراد، به صورت هدفمند برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب شدند (12 مصاحبه با 12 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت). در بخش دوم (کمی)بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از پژوهش کیفی، اقدام به ساخت پرسشنامة مؤلفه های روان شناخی مؤثر بر مشارکت معلولین و جانبازان در فعالیتهای ورزشی شد. این پرسشنامه (18 گویه و در قالب 3 مؤلفه) بین معلولین ورزشکار (386 نفر) توزیع گردید. روایی و پایایی هر دو ابزار اندازه گیری (مصاحبه و پرسشنامه) مورد تأیید قرار گرفت. برای بررسی و پاسخ به سؤالات پژوهش و رسم و تدوین مدل اندازه گیری و مدل ساختاری از نرم افزارهای اس پی اس اس نسخة 24، پی ال اس نسخة 2.0 و نرم افزار مکس کیوآی دی نسخة پرو استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد 18 کد مفهومی و 3 مقولة اصلی، از مؤلفه های روان شناختی مؤثر بر مشارکت معلولین در فعالیتهای ورزشی بودند.
The purpose of this study was to Presenting the Model of Psychological Components Affecting the Participation of Veterans and Disabled in Sport Activities. The present research in terms of purpose is applied and In terms of data collection method is Descriptive-survey. In the first part (qualitative) for conducting field interviews, the statistical community of the study consisted of academics Professors aware of the issue of disabled sports, some of the managers of the sports field of the disabled (Veterans and Disabled Sports Federation), as well as disabled and veteran athletes, Objectives were selected for qualitative interviews on the topic of research (12 interviews with 12 people and continued to theoretical saturation). In the second part (quantitatively), after collecting the data from the qualitative research, a questionnaire on social-cultural components affecting the participation of the disabled in physical activity was performed and this questionnaire (18 items in the form of 3 components) among the athlete's Veterans and Disabled (386 people) were distributed. The validity and reliability of both measuring instruments (interview and questionnaire) were confirmed. The elongation and skidding indices are used to investigate the distribution of data (normal or abnormal) and to investigate and answer the research questions, compilation of the model and structural model of SPSS software version 24, Smart PLS Version 2.0 and Pro Max QDA Pro version were used. The results of this study showed that 18 conceptual codes and 3 main categories are the psychological components that affect the participation of disabled people in sport activities.
خلاصه ماشینی:
شاپیرو 5 n"/>n"/>(2014) در پژوهش خود دریافتند معلولینی که در فعالیتهای ورزشی شرکت میکنند، از هویت فردی بالاتر و قویتری برخوردارند و احساس تنهایی کمتری میک International Council of Sport Science and Physical Education Giraldo-Rodríguez Brown & Pappous Piatt 5.
Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of eight weeks of aerobic training on anxiety, depression, and aggression in high school girls in Sarpol-e Zahab city after the earthquake.
The results showed that eight weeks of aerobic exercise significantly decreased the levels of anxiety, depression, and aggression (p Extended Abstract Objectives Iran is one of the most vulnerable countries in the world for large-scale natural disasters.
Therefore, the present study investigates the effect of eight weeks of aerobic training on anxiety, depression, and aggression in high school girls after the Sarpol-e Zahab city earthquake.
Based on the results of this study, it seems that aerobic training might be an appropriate, non-invasive, efficient, and cost-effective physical activity and the best way to promote health and reduce psychiatric disorders such as depression, anxiety, and aggression.
Although there have been numerous studies showing that aerobic exercise, motor coordination exercises such as balance, and fine motor training alone can affect cognitive functions and inhibition (Kao, Drollette, Ritondale, Khan, & Hillman, 2018; Pitchford, Papini, Outhwaite, & Gulliford, 2016; Rigoli, Piek, Kane, & Oosterlaan, 2012), some research has not shown these cases and there are also contradictory findings (Westendorp et al.
com Da Silva Vatan Al-Qahtani Morres Blanck Nillni Giannopoulou Garvey Carter Schuch Poyatos‐León Helgadóttir Kilic Rosenbaum Tang Firth 1.