چکیده:
گردشگری یکی از منابع تغذیه اقتصاد در جوامع مختلف است و میتواند نقش مهمی در توسعه و کسب درآمد برای آنها داشته باشد. توسعه صنعت گردشگری برای کشورهای درحال توسعه که با معضلاتی چون نرخ بیکاری بالا، محدودیت منابع ارزی و اقتصاد تک محصولی مواجهند، از اهمیت فراوانی برخوردار است. این تحقیق شامل دو جامعه میباشد که جامعه آماری اول به منظور شناسایی مؤلفههای اثرگذار بر رقابتپذیری شرکتهای گردشگری است. جامعه آماری دوم شامل گروه نامحدودی از گردشگران داخلی و خارجی میباشند که حداقل یک بار از خدمات شرکتهای گردشگری کشور استفاده کردهاند. روش جمعآوری دادهها بر اساس پرسشنامه محقق ساخته 31 سوالی انجام گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که مقدار آن برای همه متغیرها بالای 7/0 بهدست آمد. تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدست آمده از اجرای پرسشنامهها از طریق نرمافزار SPSS و Smart Pls2 در دو بخش توصیفی و استنباطی (مدلسازی معادلات ساختاری)، انجام پذیرفت. نتایج تحقیق نشان میدهد که عوامل هفت گانه مدل (استراتژی، تصویر، کیفیت خدمات، ارزش، رضایت مشتری، وفاداری مشتریان و عملکرد مالی بود) تأثیر معناداری بر رقابتپذیری شرکتهای گردشگری کشور داشتهاند.
اهداف پژوهش:
1.بازشناسی مؤلفههای مؤثر در مدل گردشگری ایرانی- اسلامی
2.طراحی و تبیین مدل گردشگری ایرانی- اسلامی با هدف ایجاد رونق اقتصادی و فرهنگی در کشور.
سؤالات پژوهش:
1.مدل گردشگری ایرانی- اسلامی دارای چه مؤلفههایی است؟
2.چه مدلی میتواند منجر به پویایی گردشگری در ایران و رونق اقتصادی گردد؟
Tourism, one of the sources of economic nourishment in different societies and can play an imperative role in development and income. The growth of the tourism industry is of great position for developing countries, which face complications such as high unemployment, limited foreign exchange resources and the monopoly economy. This study includes two communities, the first of which is the statistical community in order to identify the components that affect the competitiveness of tourism companies. The second statistical population includes an unlimited group of domestic and foreign tourists who have used the services of tourism companies at least one time. Data collection method was based on a 31-item researcher-made questionnaire. The reliability of the questionnaire was calculated using Cronbach's alpha method, the value of which was higher than 0.7 for all variables. Data analysis was performed from the implementation of questionnaires through SPSS and Smart Pls2 software in two descriptive and inferential sections (structural equation modeling). The results show that the seven factors of the model (strategy, image, service quality, value, customer satisfaction, customer loyalty and financial performance) had a significant effect on the competitiveness of tourism companies in the country. Research aims: 1. Recognizing the effective components in the Iranian-Islamic tourism model 2. Designing and explaining the Iranian-Islamic tourism model with the aim of creating economic and cultural prosperity in the country. Research questions: 1. What are the components of the Iranian-Islamic tourism model? 2. What model can lead to tourism dynamism in Iran and economic prosperity?
خلاصه ماشینی:
این پژوهش در نظر دارد تا با بهره بردن از مدل طراحی شده توسط کومپن سررو 1 و همکاران (2017) و شاخصهای رقابتپذیری گردشگری مجمع جهانی اقتصاد در سال 2015، چارچوبی بومی برای ارزیابی رقابت پذیری گردشگری ایران فراهم آورد.
در این میان داشتههای فرهنگی و تمدنی ایران را به عنوان یک کشور با ظرفیتهای بالا در حوزه صنعت گردشگری تبدیل کرده است.
همچنین تحلیل ابعاد از نظر میانگین روشن میسازد که برخی از ابعاد دارای میانگین بالاتر و برخی کمتر هستند ولی درکل میانگین نسبتاً بالای منتج شده یعنی بیشتر از میانگین فرضی که 3 است، نشان میدهد همه 7 متغیر مطرح شده در پژوهش از نظر پاسخدهندگان در رقابتپذیری شرکتهای گردشگری در شهر تهران مؤثر هستند.
در پژوهش حاضر نیز برای اینکه مشخص شود که آیا میانگین دادههای مربوط به هفت بعد مورد بررسی با میانگین جامعه فرضی (یعنی 3) که همان میانگین نظری است، برابر هستند یا خیر، از آزمون تی تکنمونهای استفاده شده است.
علاوه بر این، در این قسمت به سؤالات پژوهش مبنی بر اینکه عوامل مؤثر بر رقابتپذیری شرکتهای گردشگری کدامند پاسخ داده شده است.
روند اجرای تحلیل عاملی در تحقیق حاضر به این صورت بوده است که ابتدا مدل در حالت معناداری اجرا شد تا اعداد t حاصل شده و بتوان با استفاده از آنها معنادار بودن عوامل مؤثر بر رقابتپذیری شرکتهای گردشگری را تأیید نمود و متعاقباً به سؤالات پژوهش پاسخ داد.