چکیده:
هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر بصری طراحی پارچه لباس کودک در میزان علاقمندی در نقش و رنگ با الهام از طبیعت در شهر ملایر بوده است. روش اجرای پژوهش حاضر، توصیفی – تحلیلی و از بعد هدف کاربردی بود، جامعه آماری این پژوهش را تمامی کودکان دختر و پسر (12-4 ساله) مهد کودکها و مدارس ابتدایی دولتی شهرستان ملایر تشکیل دادند که از بین آنها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تعداد 150 نفر دختر و 150 نفر پسر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. در این تحقیق با استفاده از فلش کارتهای که بر مبنای طراحی پارچه با الهام از طبیعت تنظیم شده است دادهای آماری گرد آوری شد، نتایج فرضیه اول نشان داد احساس روانی و رنگ در انتخاب کودکان تاثیر دارد. نتیجه فرضیه دوم نشان داد که علاقة کودکان در انتخاب رنگها تاثیر دارد. نتایج فرضیه سوم حاکی از آن بود که انتخاب رنگهای مورد علاقة کودکان با توجه به جنسیت متفاوت است و در دخترها علاقه کودکان بیشتر است. همچنین نتایج در فرضیه چهارم نشان داد نقشهای بکار رفته در پارچه الهام گرفته از طبیعت در میزان علاقمندی کودکان تاثیر دارد. در واقع میتوان چنین بیان نمود که توجه به علاقه کودکان، ترکیب میان رنگ و طرح و نقش مناسب پارچه و با استفاده از طراحان خلاق و بهرگیری از آن در تولید پارچه لباس کودک و میزان موفقیت آن تاثیر قابل ملاحظه ای داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
پژوهشهای انجام شده در داخل کشور نتایج پژوهش مسافرین (1395) تأثیر روانی رنگها در تصویر سازی کودک نشان داد امروزه تصویر محیط زندگی انسان را احاطه کرده است ودر فعالیتهای اجتماعی او نقش اساسی را بر عهده دارد افزودن جذابیت بصری و جلب کودک، ایجاد و تقویت حس زیبایی شناسی کودک دو ارتقاء سطح فرهنگی - بصری او گذر از دوران کودکی و نوع گذر از آن ارتباط مستقیم با پایه ریزی رشد ذهنی و آینده کودک خواهد داشت.
نتایج پژوهش فخری (1390) تأثیرات روانشناسی رنگ ها بر طراحی فضای کودکان نشان داد نوع نگاه و میزان علاقه دختران و پسران به یکسری رنگ ها متمایز می شد؛ ما نند صورتی برای دختران و آبی برای پسران این انعکاس درباره رنگ ها حتی در محیط و اشیاء کودکان نیز مورد استفاده قرار می گرفت.
که از آزمون تی استیودنت تک متغیره استفاده شد که نتایج آن با توجه به تفاوت میانگینها (40/13) و سطح معناداری 000/0 که از ضریب خطای 5% کمتر به دست آمده است مشخص میشود احساس روانی در انتخاب رنگ توسط کودکان تاثیر معنادار دارد.
از آزمون تی استیودنت تک متغیره استفاده شد که نتایج آن با توجه به تفاوت میانگینها (06/15) و سطح معناداری 000/0 که از ضریب خطای 5% کمتر به دست آمده است مشخص میشود علاقه کودکان در انتخاب رنگها تاثیر دارد.
از آزمون تی مستقل استفاده شد که نتایج آن با توجه به مقدار20/1 t= و همچنین سطح معناداری000/0p= این آزمون مورد تایید قرار میگیرد و با توجه به میانگین نمرات به دست آمده مشخص میشود بین نمرات علاقه کودکان در انتخاب رنگها تفاوت معنا داری وجود دارد و در بین دختران بیشتر از پسران است.