چکیده:
پژوهش حاضر با هدف آزمون روایی عاملی فرم کوتاه مقیاس خرد آردلت (3D-WS-12) در گروهی از دانشجو معلمان انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان-پردیس دخترانه شهید هاشمی نژاد مشهد بودند. 311 دانشجو معلم دختر پس از انتخاب به روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی به دو فرم کوتاه و بلند مقیاس خرد آردلت پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی از روش آماری تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم افزار لیزرل و به منظور بررسی پایایی از روش همسانی درونی و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که ساختار عاملی مقیاس، برای اندازه گیری سه عامل شناختی، عاطفی و تأملی به طور تجربی از روایی درونی آن حمایت کرد. همبستگی این مقیاس با فرم بلند مقیاس خرد نشان داد که هر سه عامل فرم کوتاه با عوامل فرم بلند، ارتباط بالایی داشته و هر دو مقیاس سازه های یکسانی را اندازه می گیرند. ضریب پایایی آزمون 72/0به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که ساختار مقیاس از برازش قابل قبولی برخوردار بوده و شاخص های نیکویی برازش، مدل را تأیید می کند. بر این اساس، فرم کوتاه مقیاس خرد از ویژگی های روان سنجی مناسبی برخوردار بوده و برای سنجش سازه خرد در گروه نمونه دانشجو معلمان، می تواند به عنوان ابزاری تشخیصی و پژوهشی مورد استفاده قرار گیرد.
The aim of this study was to test the factor validity of the Ardelt micro-scale short form (3D-WS-12) in a group of student teachers. The statistical population included all student-teachers of Farhangian University-Shahid Hasheminejad Girls' Campus in Mashhad. 311 female teacher students responded to both short and long forms of Ardelt micro-scale after being selected by proportional stratified sampling. In order to determine the factor validity, the statistical method of confirmatory factor analysis was used using LISREL software and in order to evaluate the reliability, the internal consistency method and Cronbach's alpha coefficient were used. Confirmatory factor analysis showed that the factor structure of the scale, to measure three cognitive, emotional and reflective factors empirically, supported its internal validity. The correlation of this scale with the long form of the micro-scale showed that all three short form factors have a high relationship with the long form factors and both scales measure the same structures. The reliability coefficient of the test was 0.72. The results of confirmatory factor analysis showed that the scale structure has an acceptable fit and the goodness indicators of the fit confirm the model. Accordingly, the short form of micro-scale has appropriate psychometric properties and can be used as a diagnostic and research tool to measure micro-structure in the sample group of student-teachers.
خلاصه ماشینی:
بر اين اسـاس ، فـرم کوتـاه مقياس خرد از ويژگي هاي روان سنجي مناسبي برخوردار بوده و براي سنجش سـازه خـرد در گروه نمونه دانشجو معلمان ، مي تواند به عنوان ابزاري تشخيصي و پژوهشي مورد استفاده قـرار گيرد.
او بر اين باور است که مـي تـوان خـرد را بـه طـور غيـر مستقيم از طريق شاخص هاي شناختي، تأملي و عاطفي به عنوان عناصر ضروري متغير نهفته خردمندي بررسي کرد.
Thomas, Bangen, Jeste 5 Epidemiologic 160 پژوهش حاضر با هدف بررسي روايي و پايايي مقياس خـرد(١٢-D-WS٣) طرحريـزي و اجـرا گرديد.
مقياس خرد فرم کوتاه : به منظور تشويق کاربرد مقياس خرد فرم بلنـد، نسـخه اي کوتـاه از آن تهيه شد که نخست بتواند به سرعت در تحقيقات همه گيرشناسـي کـه چنـدين مفهـوم را ارزيابي مي کنند يا در زمينه هاي باليني که زمان محدود است اجرا شود، علاوه بر اين فشـار و سنگيني کار اجرا را هنگام استفاده براي ارزيابي جمعيت هايي که ممکن است مشکل توجه يـا حساسيت به خستگي داشته باشند به حداقل برساند و همچنين بـه جـاي حوزههـا بـر مرتبـه بالاتر مفهوم خرد تمرکز کند ( توماس ، بانجن ، آردلت و جست ، ٢٠١٥).
00 تصوير ٢: ضرايب استاندارد حاصل از تحليل عاملي تأييدي براي فرم کوتاه مقياس خرد در تحليل عاملي تأييدي با استفاده از شاخص هاي فوق ، برازش و روايي ابزار، مورد آزمون و بررسي قرار گرفت .
اين ضـرايب 167 نشان مي دهد که مقياس خرد فرم کوتاه از پايايي قابل قبول و کافي و نيز از همسـاني درونـي قابل قبولي براي دانشجو معلمان ايراني برخوردار است .