چکیده:
سازمان شیعیان به عنوان یک سازمان گسترده با وجود مدیرانی معصوم و الهی ،
الگوی کامل مدیریتی را به عالم معرفی میکند.علم مدیریت هم که رسالت هماهنگی
منابع انسانی ومادی برای نیل به هدف سازمان را دارد؛ با پشت سر گذاشتن
رویکردهای مختلف به مدیریت با دیدگاه اقتضایی میرسد. اساس رویکرد مدیریت
اقتضایی، هماهنگی وظایف داخلی سازمانه با نیازمندیهای وظایف سازمان تکنولوژی
یا محیط بیرونی وهم چنین خواسته های اعضای آن تا سازمان بتواند به نحو موثری
کار کند. سیره مدیریتی امام کاظم)ع( نشان می دهد که ایشان در ابعاد مختلف
مدیریت در محیطهای گوناگون با در نظر گرفتن قدرتهای درونی نیروهای انسانی به
بهترین شکل سازمان شیعه را به سوی اهداف آن پیش بردند. این الگوی معصوم
نمونه ای کامل وموفق در مدیریت اقتضایی است لذا در این نوشتار بعد از آشنایی
اجمالی با مفهوم مدیریت اقتضایی به بررسی سیره حضرت پرداخته میشود و تبیین
میشود که حضرت با در نظر گرفتن چه مقتضیاتی به سوی اهداف حرکت کردند
خلاصه ماشینی:
سازمان گرایی عواملی که سازمان را از نظر تکنولوژی و روابط انسانی محدود می کند تاثیر برنامه ها نه تنها روی امری مشخص بلکه روی کلیه سازمان می گذارد انسان گرایی نیاز به مدیران انعطاف پذیری که دانش گسترده ای در حیطه کاری خود دارند در اختیار داشتن کارکنانی با توانایی، انعطاف پذیری و مهارت های بالا سه عامل اصلی نظریه فیدلر • رابطه رهبر و گروه میزان ارتباط و احترامی که افراد برای رهبر خود قائل هستند • ساختار و وظایف سازمان کارهایی که قرار است انجام شود بر اساس سازماندهی سازمان تعیین گردد • میزان قدرت رهبری قدرت و نفوذی که رهبر در ارتباط با کارهایی از جمله عزل و نصب نیرو و سایر مقررات سازمان می تواند اعمال کند شناسایی سبک رهبری به روش فیدلر در این روش که از یک پرسش نامه استفاده می شود که در آن 16 صفت متناقض مطرح شده است و در بین کارکنان پخش می شود که از آنها خواسته می شود، درباره همکارانشان بیاندیشند و به همکاری که بیشتر بدش می آمده با آن کار کند نمره 1 تا 8 بدهد و این باید در مورد 16 جفت صفت متضاد اجرا شود.
3) مدیریت اقتضایی امام کاظم علیه السلام صفوان جمال و هارون شهید مطهری داستان صفوان جمال را این گونه روایت میکند.
اصل حاکم در هنگام حضور در دستگاه هارونی در توجیه مسِئولیت علی ابن یقطین: «کفاره عمل السلطان الخدمه الی الاخوان» مدیریت حکمی و دقیق امام هفتم تا آنجا است که وزیر هارون را خودشان تعیین میکنند ؛ اجازه ورود به دربار را صادر میفرمایند برای خدمت به برادران دینی ، یعنی: یک راهبرد برای پیش برد اهداف.