چکیده:
در پژوهش حاضر، تلاش شده تا به چگونگی سوژهشدن زنان ایلام در جامعه مصرفی و نحوهی تولید سوبژکتیویتههای زنانه در این جامعه پرداخته شود. چارچوب نظری اتخاذ شده برای پاسخ به این پرسشها ریشه در آرای ژان بودریار و زیگمونت باومن دارد. روش انجام پژوهش از نوع کیفی و به شیوهی موردپژوهی ابزاری است، بهنحویکه چارچوب نظری مشخصکننده و تعیینکننده موارد تحقیق است. نمونهگیری بهصورت هدفمند بوده و با 20 نفر از زنان در دو طیف همنوا و ناهمنوا در جامعه مصرفی شهر ایلام مصاحبه به عمل آمده است. براساس یافتههای این پژوهش میتوان گفت جامعهی مصرفی، با فشار به زنان شهر ایلام برای همنوایی با جامعهی مذکور، تنهایی و در حاشیه ماندن را برای زنان رقم زده است. به نظر میرسد چنین نظامی با سرکوب زنان ناهمنوا و اغوای زنان همنوا، سوژههایی مصرفگرا و همنوا تولید و خلق میکند و همزمان آنها را در یک نظام رؤیتپذیری ادغام میکند.
In this study, it is attempted to investigate the process of becoming a subject of Ilam women in the consumer society and the creation of feminine subjectivities in this society. The theoretical framework adopted to answer these questions is rooted in the views of Jean Baudrillard and Sigmund Baumann. The research method is qualitative and the case study approach is a tool, so that the theoretical framework defines and determines the research cases. Sampling was purposive and interviews were conducted with 20 women in both the homogenous and non-homogeneous populations of the consumer community of Ilam. According to the findings of this study, it can be said that the consumer society, by pushing the women of Ilam city to conform to the society, has made it possible for women to be alone and marginalized. Such a system seems to produce and create consumerist and homogenous subjects by suppressing inhumane and seductive women and simultaneously integrating them into a visible system.