چکیده:
هدف از این تحقیق بررسی سطوح مرجعیت معرفتی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهاست . حضرت زهرا (س) به دلیل برخورداری از شأن ولایت و عصمت ،بسان نردبان ذو مدارجی که به عرش الهی متصل است، مقیمانِ درجات مختلف وجودی را از زلال علمی خویش به حسب درجه و رتبه ای که دارند، بهره مند می نماید. این بهره مندی از ادنی مرتبه معرفتی آغاز گردیده و تا اعلی مراتب ادامه می یابد، به نحوی که اولیای خاص الهی و ائمه معصومین (ع) را نیز، از خوان معرفت خود بهره مند می سازد. پژوهش حاضر، با این فرضیه، به کشف و تحلیل سطوح مختلف مرجعیت معرفتی حضرت صدیقه طاهره پرداخته و با تمسک به آیات و روایات و استناد به سیره و منقولات تاریخی و هم چنین تفاسیر اهلسنت و شیعه و تحلیل های اسلام شناسان اعم از شیعه و سنی، درصدد پاسخ گویی به این سوال است که: مرجعیت معرفتی حضرت فاطمه زهرا (س) در جهان اسلام دارای چه سطوح و مراتبی بوده و این مرجعیت معرفتی در سطوح مختلف چگونه تحلیل می شود؟ بر این اساس این مرجعیت در سه سطح 1. جامعه مسلمین 2. شیعه 3. اهل بیت علیهم السلام، با روش تحقیق کیفی طبقه بندی و مورد تحلیل قرار گرفته است .
The purpose of this study is to investigate the levels of epistemological authority of Hazrat Fatemeh Zahra. Hazrat Zahra (PBUH) due to her dignity of guardianship and infallibility, like a ladder that is connected to the Divine Throne, benehits the inhabitants of different degrees of existence from her epistemological clarity according to their rank and rank. N. This benefit starts from the epistemological level and continues to the highest level, in a way that the special divine guardians and the Imams of the Infallibles (AS) also benefit from her knowledge. The present study, with this hypothesis, explores and analyzes the different levels of the epistemological authority of Hazrat Siddique Tahereh and by relying on verses and hadiths and citing historical manuscripts as well as Sunni and Shiite interpretations and analyzes of Islamologists. Both Shiites and Sunnis are trying to answer this question "what are the levels and levels of the epistemological authority of Hazrat Fatemeh Zahra (PBUH) in the Islamic world and how is this epistemological authority analyzed at different levels?" Accordingly, this authority has been classified and analyzed in three levels: 1. Muslim community 2. Shiite 3. Ahl al-Bayt (as), by qualitative research method.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر، با اين فرضيه ، به کشف و تحليـل سـطوح مختلـف مرجعيـت معرفتـي حضرت صديقه طاهره پرداخته و با تمسک به آيات و روايات و استناد به سـيره و منقـولات تاريخي و هم چنين تفاسير اهل سنت و شيعه و تحليل هاي اسلام شناسان اعم از شـيعه و سـني، درصـدد پاسـخ گـويي بـه ايـن سـوال اسـت کـه : مرجعيـت معرفتـي حضـرت فاطمـه زهـرا سلام الله عليها در جهان اسلام داراي چه سطوح و مراتبـي بـوده و ايـن مرجعيـت معرفتـي در سطوح مختلف چگونه تحليل ميشود؟ در راستاي پاسخ گويي به سوال فوق ، مرجعيت آن حضرت در سه سطح مورد بررسـي قرار ميگيرد: ١.
مناقب اختصاصي حضرت را ميتوان ذيل محورهاي زير طبقـه بنـدي نمـود، کـه اکثـر اين مناقب با ساير پنج تن آل عبا مشترکاند: آفرينش حضرت از نـور عظمـت حق (طوسـي، ١٤١١: ١٤٨؛ الخزاز قمي،١٤٠١: ٧٢-٧٢؛ نعماني، ١٤٢٢: ٩٥؛ صدوق ، ١٤٠٣: ١٨٨)، سـببيت حضـرت در آفـرينش ، تسـميه از جانـب حـق تعالي(صـدوق ، ١٣٨٥: ١/ ١٧٩)، اشـتقاق نـام حضرت از اسـامي الله تعـالي، مقـام هـدايت گـري ظـاهري و بـاطني مشـترک بـا سـاير پـنج تن (صدوق ، ١٣٧٩: ١١٤؛ حلي، ١٤٢٤: ٢٤٤؛ حاکم حسکاني، ١٤١١: ١/ ٧٧؛ عـاملي شـامي، بيتا: ٧٩١) هم چنين از ديگر مناقب حضرت به اين موارد اشاره شده است : مقام رکنيت حضـرت بــه اميرمومنــان (اربلي، ١٤٠٥: ١/ ٦٦؛ صــدوق ، ١٣٧٩: ٤٠٣؛ نيســابوري، بــيتــا: ١٥٢-١٥٣؛ ابن عساکر، ١٤١٥: ١٤/ ١٦٦)، اشتراک در صدق آيه تطهير(طبري، ١٤١٥: ٢٢/ ٩-١٣؛ ابـن - کثير، ١٤١٢: ٣/ ٤٩٤؛ حـاکم حسـکاني، ١٤١١: ٢/ ١٣٦)، محدثـه بودن (صـدوق ، ١٣٨٥: ١/ ١٨٢؛ طبري امامي، ١٤١٣: ٨١)، وجوب محبت حضرت بـه عنـوان اجررسالت (شـوري/٢٣)، وسيله بودن براي بهشت و حضور در قبه عرش مشترکا با ساير پـنج تن .