چکیده:
زمینه: هوش اخلاقی یکی از ابعاد هوش است که میتواند چارچوبی برای عملکرد صحیح انسان فراهم آورد. هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه هوش اخلاقی در مدیریت اعتماد سازمانی مؤسسات اعتباری است.
روش: تحقیق از بُعد هدف، توسعهای-کاربردی و از لحاظ روش آمیخته (کیفی- کمی) میباشد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل کلیهی خبرگان و متخصصین علوم مدیریتی و مدیران ارشد بانکی بوده که 25 نفر از آنها بهصورت روش نمونهگیری غیراحتمالی (هدفدار و قضاوتی) انتخاب گردیدند. در بخش کمّی نمونه آماری336 نفر شامل کلیهی کارکنان مؤسسات مالی و اعتباری خراسان رضوی که به روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهی انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه بوده که روایی آن به صورت صوری و با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. مقدار این ضریب برای هوش اخلاقی 83/ 0 حاصل گردید. دادههای جمعآوری شده بهوسیله تحلیلهای عاملی اکتشافی و تاییدی و معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: یافتههای این تحقیق نشان میدهد که هوش اخلاقی در مؤسسات مالی و اعتباری خراسان رضوی از هفت مؤلفه تشکیل میگردد. همچنین هوش اخلاقی به میزان 79% در تبیین واریانس مدیریت اعتماد سازمانی نقش دارد.
نتیجه گیری: یکی از عوامل تأثیرگذار بر روی اعتمادسازی مدیران، هوش اخلاقی آنان است. بر این اساس پیشنهادهای کاربردی برای راهنمایی مدیران و مسئولان سازمانی ارائه می گردد.
Background: Moral intelligence is one of the dimensions of intelligence that can provide a framework for proper human functioning. The purpose of this study is to investigate the position of moral intelligence in the management of organizational trust of credit institutions.
Method: The research is developmental-applied in terms of purpose and mixed (qualitative-quantitative) in terms of method. The statistical population in the qualitative section includes all experts and specialists in management sciences and senior banking managers, 25 of whom were selected by non-probabilistic sampling method (purposive and judgmental). In the quantitative part of the statistical sample, 336 people including all employees of financial and credit institutions of Khorasan Razavi who were selected by two-stage cluster sampling. The main research tool was a questionnaire whose validity was tested formally using exploratory factor analysis and its reliability was assessed with Cronbachchr('39')s alpha coefficient. The value of this coefficient for moral intelligence was 0.83. The collected data were analyzed by exploratory and confirmatory factor analyzes and structural equations.
Results: The findings of this study show that moral intelligence in financial and credit institutions of Khorasan Razavi consists of seven components. Ethical intelligence also plays a role in explaining the variance of organizational trust management by 79%.
Conclusion: One of the factors affecting managerschr('39') trust is their moral intelligence. Based on this, practical suggestions are provided to guide managers and organizational officials.
خلاصه ماشینی:
(9)مؤسسات مالی و اعتباری نیز، از جمله سازمان هايي هستند كه از حساسيتي خاص برخوردارند، بنابراين مديران بايد از نظر اخلاقي جوي سالم براي كاركنان در سازمان به وجود آورند تا كاركنان بتوانند با تمام توان و بهره وري هرچه بيشتر كاركنند كه اين امر نيازمند وجود رهبري با هوش اخلاقي بالا است(1)در این بین نیز، برخی از مؤسسات مالی و اعتباری در سال 1393 دچار وضعیت بحرانی شده که بدعهدی مدیران و نارضایتی کارمندان و خروج اطلاعات محرمانه توسط کارکنان مؤسسات مالی و اعتباری به علت اخراج و کینه توزی و رواج بیاعتمادی از علل اصلی و دخیل در این زمینه به شمار می رود و نهایت امر سبب شد از پرداخت وجوه سپردهگذاران در بمانند.
بنابراين بر این اساس در این پژوهش، محقق به دنبال پاسخ به اين سئوال ميباشد كه مدل مناسب هوش اخلاقی در مدیریت اعتماد سازمانی در مؤسسات مالی و اعتباری استان خراسان رضوي کدام است؟ بر این اساس، مؤسسات مالی و اعتباری میآموزند که چگونه در جریان اعتماد آفرینی4 بین ذی نفعان داخلی و خارجی از مولفههای ارزیابی شده جایگاه هوش اخلاقی بهرهبرداری نموده و حجم معادلات و معاملات و تعاملات خود را افزایش دهند که این امر بی شک برای آنها مزیت رقابتی5 دارد.
لذا بر اين اساس ميتوان گفت كه مدل هوش اخلاقي در مؤسسات مالي و اعتباري استان خراسان رضوي شناسايي شده است.
همچنين براي اين ضريب 05/0 در نهايت با توجه به تحليلهاي صورت گرفته و انجام مراحل مختلف كيفي و كمّي اين تحقيق، مدل نهايي كه در واقع طراحي مدل هوش اخلاقي در مؤسسات مالي و اعتباري خراسان رضوي ميباشد؛ در نگاره شماره 3 ارائه شده است.
Relationship between moral intelligence and organizational health from the perspective of managers of Islamic Azad Universities in Tehran.
Management with ethical intelligence.