چکیده:
حیات و بقاء هر سازمان تا حد زیادی به مهارتهای اخلاقی بهصورت حرفهای و کاربردی، تواناییها، مهارتها، آگاهیها، دانش و تخصصهای مختلف منابع انسانی بهویژه مدیران آن سازمان بستگی دارد ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف پیشبینی سطح تغییرات توانمندسازی و افزایش بهرهوری کارکنان استانداری یزد برحسب دو متغیر مدیریت دانش و اخلاق حرفهای انجام گرفت. روش تحقیق، ازنظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از منظر گردآوری داده توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری عبارتند از «کارکنان استانداری یزد به تعداد 300 نفر». حجم نمونه از نوع "سرشماری" در نظر گرفته شد، ابزار گردآوری اطلاعات نیز پرسشنامه است شامل: توانمندسازی بر اساس مدل توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995)، استاندارد بهرهوری نیروی انسانی مدل هرسی و گلداسمیت (1980)، مدیریت دانش (اخوان، رمضان و یزدی، 2013)، اخلاق حرفهای (قاسم زاده و همکاران، 1393). و دادههای به دست آمده از طریق پرسشنامه؛ با استفاده از نرمافزار تحلیلی-کاربردی Spss18 مورد پردازش و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که، بین مدیریت دانش و اخلاق حرفهای با میزان توانمندسازی و بهرهوری کارکنان استانداری یزد (05/0P <) همبستگی مستقیم و معنادار آماری وجود داشت؛ و ضریب رگرسیونی نیز نشان داد که 52 درصد از واریانس متغیر توانمندسازی توسط «مدیریت دانش» پیشبینی میشود (595/3 T-value=). همچنین 39 درصد از واریانس متغیر بهرهوری توسط «اخلاق حرفهای» (183/2 T-value=)؛ 8/78 درصد از واریانس متغیر توانمندسازی توسط «اخلاق حرفهای» (894/4 T-value=) و 30 درصد از واریانس متغیر بهرهوری توسط «مدیریت دانش» پیشبینی میشود (018/2 T-value=). بنابراین، بهمنظور ارتقاء توانمندسازی و افزایش بهرهوری کارکنان استانداری یزد باید بر پیادهسازی اصول و روشهای مدیریت دانش و اخلاق حرفهای، اهتمام ورزیده شود.
Life and survival of any organization so much as a lot of the skills of ethics for professional and functional
ability, skills, and knowledge of, knowledge and expertise of a variety of human resources, especially managers
of the organization depends on it Hence, the present study aims ago The nose of the level of change of
empowerment and increase of productivity of Yazd governor's staff was done according to two variables of
knowledge management and professional ethics. The research method is applied in terms of purpose of research
type and descriptive - survey in terms of data collection. Community statistics are from the " staff governor of
Yazd number of 300 people ". Size of a " census " in terms of the will, the means of data collection as well as the
questionnaire included: empowerment based on psychological empowerment Spritzer (1995), the standard of
productive forces, human model, Hersey and Goldsmith (1980), knowledge management (Muslim, Ramadan
&Yazdi,2013), Professional Ethics (Qasim zadeh et al., 2014). The data obtained through questionnaires; Using
analytical - applied software Spss18 It was reviewed and analyzed. Results showed that, between knowledge
management and professional ethics and employee productivity by empowering the Governor of Yazd (P <0.05)
There was a direct and significant statistical correlation; And regression coefficient showed that 52 percent of the
variance between empowerment by " knowledge management " is expected to be (T-value = 3. 595). Also 39 %
of the variance of productivity variable by " professional ethics " (T-value = 2. 183); 78. 8 % of the variance of
empowerment variable by " professional ethics " (T-value = 4. 894) And 30 percent of the variance in variable
interest productivity by " knowledge management " is expected to be (T-value = 2. 018). Therefore, in order to
improve the empowerment and increase the productivity of the staff of Yazd governorate, efforts should be made
to implement the principles and methods of knowledge management and professional ethics.
خلاصه ماشینی:
مدیران سازمانها برای برنامهریزیها و تصمیمات خود به بررسی عملکرد و عوامل موثر بر آن نیاز دارند، بنابراین انجام در این پژوهش به بررسی " تأثیر مدیریت دانش و اخلاق حرفهای بر توانمندسازی و بهرهوری کارکنان استانداری یزد پرداخته می شود بنابراین با توجه به مطالب مطرح شده، انجام تحقیق حاضر از اهمیت و ضرورت پژوهشی بالایی برخوردار است.
غیر ممکن است از افراد انتظار توانمندسازی داشت، در صورتیکه خود توانمند نباشید (اسپریتیزر و کوئین 3 ، 201 > بنابراین در متون مدیریت، سابقه استفاده از اصطلاح توانمندسازی به دموکراسی صنعتی و دخیل نمودن کارکنان در تصمیم گیریهای سازمانی تحت عناوین تیم سازی، مدیریت مشارکت و مدیریت کیفیت جامع بر میگردد (عبداللهی و نوه 4 m"/>m"/>، مهمترین موانع موجود در توانا سازی کارکنان به دو بعد مدیریتی و پیامدی تقسیم ش موانع ی الف – عدم باو ب - تهدید امنیت ج – تخصیص نیافتن اعتبار موانع الف – تغییر سبک ب – تغییر عملکرد ج – تغییر ساختار بهرهوری: با وجود آن که بهرهوری امروزه کاربرد وسیعی یافته است ولی همچنان مفهوم آن خالی از ابهام نیست، حتّا ممکن است در محافل دانشگاهی و بـین کارشـناسان مسایل اقـتصادی و اجتماعی نیز اتفاق نظر دراین باره شکل نگرفته باشد، شاید هنوز بسیاری از کسانی که در حرکت بهرهوری نقش اساسی دارنـد، استنباط روشنی از مفهوم و تعریف آن نداشته باشند 5 rateh"/>rate 004) در رابطه با تـعاریف کاربـردی بهرهوری، تعریف پذیرفته شده ای که مورد توافق همگان باشد وجود ندارد، امّا در اینجا به تعدادی از این تعارف ا 6 "Apshtein"/>"Apshtein"/>: بهرهوری را در زمینه دستیابی به هدف و مقصود 7 Shtaeiner"/>Shtaeiner"/>: بهرهوری معیار عـملکرد و یا قـدرت و تـوان موجود در تولید کالاها و خدم اشد.