چکیده:
هدف پژوهش: هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش معنویت درمانی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر در درس عربی بود. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود. در این مطالعه 40 دانش آموز به روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. و پرسشنامه عملکرد تحصیلی را تکمیل کردند. نتایج نهایی نشان میدهد آموزش معنویت درمانی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر در درس عربی تاثیر دارد. با توجه به نتایج جداول درمی یابیم که اموزش معنویت درمانی عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر در درس عربی را افزایش داده است.
Objective: The aim of this study was to investigate the effect of spiritual therapy training on the academic
performance of female students in Arabic. Method: This research was quasi-experimental. In this study, 40
students were selected as a sample by random sampling. And completed the Academic Performance
Questionnaire. Results: The final results show that spiritual therapy training has an effect on the academic
performance of female students in Arabic lessons. Conclusion: According to the results of the tables, we find that
spiritual therapy training has increased the academic performance of female students in Arabic lessons.
خلاصه ماشینی:
در عصر جدید کشش معنوی و نیز جستجوی درک روشن تر ایمان و کاربرد در زندگی روزمره ظهور دوباره یافته (وست 2 ،1990) و گستره معنویت و مذهب در همه زوایای زندگی انسان و نقش آن در سلامت روان افراد مورد بررسی قرار گرفته است.
همچنین عملکرد تحصیلی دخترهای خانوادههای طلاق پایین تر از خانوادههای عادی spiritual intelligence west spiritual health spiritual development spiritual well-being Jansen Johan Academic Performance Kaplan & Floom اسکندری و ولی زاده (1397) با هدف مقایسه عملکرد تحصیلی و ناگویی هیجانی و باورهای انگیزشی میان دانشجویان عضو و غیر عضو شبکههای اجتماعی مجازی دانشگاه آزاد کرمانشاه دریافتند، تفاوت معناداری میان عملکرد تحصیلی و ناگویی هیجانی و باورهای دانشجویان عضو شبکههای اجتماعی مجازی در مقایسه با دانشجویان غیر عضو شبکههای اجتماعی مجازی وجود دارد.
آموزش معنویت درمانی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان تاثیر معناداری دارد جدول 6: نتایج تحليل کوواریانس مقایسه ميانگين های نمرات عملکرد تحصیلی دو گروه درمرحله پس آزمون بعد از کنترل متغير پيش آزمون {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانطور که در جدول 6 مشاهده می شود مقدار F برابر 96/92، جهت تفاوت بین گروه ها (آزمایش و کنترل) در سطح معناداری 0001/0 P= معنی دار می باشد بدین معنا تفاوت معناداری بین نمرات عملکرد تحصیلی گروه آزمایش و کنترل وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری نتایج نشان داد آموزش معنویت درمانی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان در درس عربی تاثیر معناداردارد.