چکیده:
ﺑﺎ وﺟﻮد اﻳﻨﻜﻪ ﻣﻴﺎن ﻓﻼﺳﻔﻪ و ﻋﺮﻓﺎ در مبانی ﻏﺎﻳﺎت و روش تفاوتهایی وﺟﻮد دارد و ﻟﻴﻜﻦ ﻓﻠﺴﻔﺔ اﺳﻼمی ﺑﺮ ﻋﺮﻓﺎن اﺳﻼﻣﻲ ﺑﺴﻴﺎر ﻣﺆﺛﺮ ﺑﻮده اﺳﺖ. اﻳﻦ ﺗﺄﺛﻴﺮﭘﺬﻳﺮی در 3 ﺣﻮزة هستیشناسی روش اﺛﺒﺎت و اﻧﺘﻘﺎل یافتههای ﻋﺮﻓﺎﻧﻲ و راﺑﻄﺔ اﻧﺴﺎن ﺑﺎ ﺧﺪا ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. 1- در ﺣﻮزة هستیشناسی: ﻣﻮﺿﻮع اﺻﻠﻲ و ﻫﺪف ﻋﺮﻓﺎن اﺳﻼﻣﻲ ﺷﻨﺎﺧﺖ ذات ﺧﺪا از ﺣﻴﺚ اﺳﻤﺎ و ﺻﻔﺎت او ﺟﻬﺖ وﺻﻮل ﺑﻪ ﺣﻖ (ﺧﺪا) اﺳﺖ و ﺑﺎ وﺟﻮد آﻧﻜﻪ ﻗﺎﺋﻞ ﺑﻪ وﺣﺪت ﺷﺨﺼﻲ وﺟﻮد ﺑﻮده و ﻋﺎﻟﻢ ﺧﻠﻖ را ﻣﻈﺎﻫﺮ ﺣﻖ ﻣﻲ داﻧﺪ و ﺑﺮای آﻧﻬﺎ وﺟﻮدی ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻗﺎﺋﻞ ﻧﻴﺴﺖ، وﻟﻴﻜﻦ از هستیشناسی ﻏﺎﻓﻞ ﻧﺒﻮده و ﻳﻚ ﻧﻈﺎم ﻫﺴﺘﻲ ﺷﻨﺎﺳﺎﻧﺔ ﻓﻴﻠﺴﻮﻓﺎﻧﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﻌﺎﺑﻴﺮ ﻓﻠﺴﻔﻲ اراﺋﻪ ﻣﻲﻧﻤﺎﻳﺪ. 2- در ﺣﻮزه اﺛﺒﺎت و اﻧﺘﻘﺎل ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﻋﺮﻓﺎﻧﻲ: از آﻧﺠﺎﻳﻲ ﻛﻪ درک ﻋﺮﻓﺎ ﺷﻬﻮدی، ﺷﺨﺼﻲ و ﻏﻴﺮ ﻗﺎﺑﻞ اﺛﺒﺎت واﻧﺘﻘﺎل ﺑﻮد، ﻣﻌﻤﻮﻻﻣﺤﻜﻮم ﻣﻲﺷﺪﻧﺪ. وﻟﻲ ﺗﻼش اﺑﻦ ﻋﺮﺑﻲ و ﻋﺮﻓﺎی ﭘﺲ از وی در اﺳﺘﻔﺎده از اﺳﺘﺪلالهای ﺑﺮﻫﺎﻧﻲ و ﺑﻴﺎن ﻋﻘﻠﻲ ﺑﻪ ﻋﺮﻓﺎن اﺳﻼﻣﻲ ﻣﺪد رﺳﺎﻧﺪ ﺗﺎ ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎی دروﻧﻲ و ﻣﻌﻨﻮی ﺧﻮد را از ﺣﺎﻟﺖ ﺷﺨﺼﻲ ﺧﺎرج ﺳﺎﺧﺘﻪ و ﺑﺎ ﻃﺮﻳﻘﻲ ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺑﻪ دﻳﮕﺮان اﻧﺘﻘﺎل دﻫﺪ و در ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻋﺮﻓﺎن ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻳﻚ ﻋﻠﻢ ﻣﻄﺮح ﺷﻮد. ﻋﺎرف از ﻃﺮﻳﻖ ﺗﻮﺻﻴﻒ ﻋﻘﻼﻧﻲ واﻗﻌﻴﺖﻫﺎی ﺷﻬﻮد ﺷﺪه، و اﺳﺘﻔﺎده از زﺑﺎن و اﺻﻄﻼﺣﺎت ﻓﻠﺴﻔﻲ ﺑﺎ ﻣﻔﺎدی کاملا ﻋﺮﻓﺎﻧﻲ، و اﻗﺎﻣﻪ ﺑﺮﻫﺎن ﻋﻘﻠﻲ ﺑﺮ یافتههای ﻋﺮﻓﺎﻧﻲ در اﻳﻦ ﺟﻬﺖ از ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻣﺪد ﺟﺴﺘﻪ اﺳﺖ. 3- در ﺣﻮزة راﺑﻄﺔ اﻧﺴﺎن ﺑﺎ ﺧﺪا راﺑﻄﺔ ﻋﺎﺷﻘﺎﻧ ﻪای ﺑﻴﻦ ﻣﺨﻠﻮق و ﺧﺎﻟﻖ وﺟﻮد دارد ﻛﻪ اﻳﺠﺎد ﺣﺮﻛﺖ ﺷﻮﻗﻲ ﺑﻪ ﺟﺎذﺑﻪ زﻳﺒﺎﻳﻲ ﻛﻤﺎل ﻣﻄﻠﻖ (ﺧﺪا) در ﻣﺮاﺗﺐ ﻣﺎدون ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻧﻈﺮی اﻳﻦ ﺣﺮﻛﺖ ﻛﻤﺎﻟﻴﻪ و ﻣﺮاﺣﻞ آن ﻣﺘﺄﺛﺮ از آراء ﻓﻠﺴﻔﻲ ارسطو ﻓﻠﻮﻃﻴﻦ و ﺳﻬﺮوردی ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.
despite the fact that there are some differences between philosophers and philosophers in the, but the philosophy
of islam has been very effective on islamic mysticism. the effect of in 3 ontology domain is the method of
proving and the human relationship. 1 in the ontology domain: the main subject and purpose of the islamic
mysticism is the recognition of god in terms of name and his attributes to the right of god (god) and although it
does not respect the existence of personal unity and does not care for them, but it does not neglect ontology and
provides a philosophical philosophical system using philosophical interpretations. 2. in the domain of and:
because it is an intuitive, personal, or verifiable fact, they are. But the and effort after him in the use of
arguments and rational expression led to the Islamic mysticism to move his inner and spiritual findings out of a
personal state and in a confident way to convey to others and thus be considered as a science. Aref has made use
of philosophy through the rational description of the intuition realities, and the use of philosophical language and
terminology with absolutely mystical texts, and the evidence of rational proof against mystical intuition in this
direction. 3 - In the sphere of human relation with God: there is the relationship of lovers between the creation
and the Creator, which is superior to the attraction of the beauty of the absolute perfection (God). the theoretical
explanation of this motion is and its steps are influenced by the philosophical opinions.
خلاصه ماشینی:
1- در ﺣﻮزة هستیشناسی: ﻣﻮﺿﻮع اﺻﻠﻲ و ﻫﺪف ﻋﺮﻓﺎن اﺳﻼﻣﻲ ﺷﻨﺎﺧﺖ ذات ﺧﺪا از ﺣﻴﺚ اﺳﻤﺎ و ﺻﻔﺎت او ﺟﻬﺖ وﺻﻮل ﺑﻪ ﺣﻖ (ﺧﺪا) اﺳﺖ و ﺑﺎ وﺟﻮد آﻧﻜﻪ ﻗﺎﺋﻞ ﺑﻪ وﺣﺪت ﺷﺨﺼﻲ وﺟﻮد ﺑﻮده و ﻋﺎﻟﻢ ﺧﻠﻖ را ﻣﻈﺎﻫﺮ ﺣﻖ ﻣﻲ داﻧﺪ و ﺑﺮاي آﻧﻬﺎ وﺟﻮدي ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻗﺎﺋﻞ ﻧﻴﺴﺖ، وﻟﻴﻜﻦ از هستیشناسی ﻏﺎﻓﻞ ﻧﺒﻮده و ﻳﻚ ﻧﻈﺎم ﻫﺴﺘﻲ ﺷﻨﺎﺳﺎﻧﺔ ﻓﻴﻠﺴﻮﻓﺎﻧﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﻌﺎﺑﻴﺮ ﻓﻠﺴﻔﻲ اراﺋﻪ ﻣﻲﻧﻤﺎﻳﺪ.
در اﻳﻦ ارﺗﺒﺎط ﭘﺎﺳﺦ ﻫﺎي ﻣﺘﻔﺎوﺗﻲ داده ﺷﺪه اﺳﺖ: ﺑﻌﻀﻲ ﻋﺮﻓﺎن اﺳﻼﻣﻲ را ﻋﻜﺲ اﻟﻌﻤﻞ ﻓﻜﺮ آرﻳﺎﻳﻲ اﻳﺮاﻧﻲ در ﺑﺮاﺑﺮ اﻋﺮاب داﻧﺴﺘﻪ، ﺑﻌﻀﻲ ﺑﻪ دﻟﻴﻞ ﺑﺮﺧﻲ ﺷﺒﺎﻫﺖ ﻫﺎ ﺑﺎ ﻓﺮق ﻫﻨﺪي و ﺑﻮداﻳﻲ رﻳﺸﻪ آن را در آﻧﺠﺎ داﻧﺴﺘﻪ، و ﺑﻌﻀﻲ ﻧﻴﺰ رﻳﺸﻪ اش را در ﻣﺴﻴﺤﻴﺖ و رﻫﺒﺎﻧﻴﺖ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﻨﺪ، و ﺑﺮﺧﻲ ﻧﻴﺰ ﻋﺮﻓﺎن اﺳﻼﻣﻲ را ﻧﺎﺷﻲ از اﻓﻜﺎر ﻓﻠﺴﻔﻲ ﻳﻮﻧﺎﻧﻲ ﺑﺨﺼﻮص ﻧﻮ اﻓﻼﻃﻮﻧﻲ و ﺑﺎﻻﺧﺮه ﻓﻠﺴﻔﻪ اﺷﺮاق ﻣﻲ داﻧﻨﺪ، و در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻫﻤﺔ اﻳﻨﻬﺎ ﺧﻮد ﻋﺮﻓﺎ آن را ﻟﺐ و ﻋﺼﺎره و ﺑﺎﻃﻦ ﻗﺮآن و اﺣﺎدﻳﺚ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ و ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻛﺸﻒ و ﺷﻬﻮد اوﻟﻴﺎء و از راه ﺗﺰﻛﻴﻪ ﻧﻔﺲ ﻣﻲ داﻧﻨﺪ (نهج البلاغه).
ﺗﻌﻠﻴﻤﺎت اﺻﻠﻲ اﺳﻼم ﻣﻲﺗﻮاﻧﺴﺘﻪ اﻟﻬﺎم ﺑﺨﺶ ﻳﻚ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﻌﺎرف ﻋﻤﻴﻖ در ﻋﺮﻓﺎن ﻧﻈﺮي و ﻋﻤﻠﻲ ﺑﻮده ﺑﺎﺷﺪ (اﻣﺎ اﻳﻨﻜﻪ ﻋﺮﻓﺎ ﭼﻘﺪر و ﭼﮕﻮﻧﻪ از اﻳﻦ ﺗﻌﺎﻟﻴﻢ ﺑﻬﺮه ﺑﺮده اﻧﺪ ﺑﺤﺜﻲ دﻳﮕﺮ اﺳﺖ) ﻗﺮآن ﺧﺪا را ﺧﺎﻟﻖ ﺟﻬﺎن ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻣﻲ کند ولی نه مثل سازندة خانه، بلکه خدایی که «أیتما تولوا فثمَ وجه االله» (بقره، 115) و «وهوالاول و الاخرو الظاهر و الباطل» (حدید، 3) و «الله نورالسوات والارض..