چکیده:
هدف این پژوهش ساخت و هنجاریابی مقیاس سنجش احساس خود-ارزشمندی مراجعین یکی از کلینیکهای روانشناسی تهران بود. این پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری مراجعین یکی از کلینیکهای روانشناسی تهران در بازه زمانی خرداد تا تیر ۱۳۹۹ به تعداد 112 نفر بود که 80 نفر به روش نمونهگیری در دسترس وارد پژوهش شدند. ابزار این پژوهش پرسشنامهای ۳۸ گویهای و محقق ساخت بر اساس مبانی نظری پژوهش بود که در اجرای مقدماتی ۳۰ نفر از نمونه موردنظر به آن پاسخ دادند و ۱۲ گویه از پرسشنامه که کمترین همسانی درونی با سایر گویهها را داشت از پرسشنامه حذف گردید. ۲۶ گویه باقیمانده در چهار خرده مقیاس موردتوافق درصدی هشت نفر از متخصصین با توافق ۷۵ درصدی قرار گرفت و روایی محتوایی پرسشنامه تائید شد. پرسشنامه اصلاحشده توسط 50 نفر دیگر از نمونه انتخابشده پاسخ داده شد. یافتهها نشان داد آلفای کرونباخ این ابزار برای نمره کل احساس خود-ارزشمندی 0/96 و برای خرده مقیاسهای ۱) روابط بین فردی 0/89، ۲) پذیرش خود 0/91، ۳) احساس شایستگی 0/86، و ۴) معنای زندگی 0/94 هست. میانگین نمره کل احساس خود-ارزشمندی برای نمونه موردمطالعه 56/60 بود. همچنین ضریب همبستگی بازآزمایی ۱۰ روزه این ابزار برای نمره کل احساس خود-ارزشمندی 0/98 و برای خرده مقیاسها به ترتیب 0/98، 0/98، 0/87، و 0/97 بود. نتایج نشان داد پرسشنامه سنجش احساس خود-ارزشمندی دارای روایی و پایایی خوبی برای استفاده در پژوهشهای حوزه احساس خود-ارزشمندی است.
The purpose of this study was to construct and standardize the feeling of self-worth questionnaire. This research was describes-correlation. The statistical population of the study included all the clients of one of the psychology clinics in Tehran in the period June-Jul 2020 with 112 people. 80 people from the mentioned community entered the study by available sampling method. The instrument of this research was a 38-item questionnaire and a researcher-made questionnaire based on the theoretical foundations of the research, which was answered by 30 people from the sample. 12 items of the questionnaire that had the least internal consistency with other items were removed from the questionnaire. The remaining 26 items in the four subscales were approved by 8 experts with 75% agreement and the content validity of the questionnaire was confirmed. The modified questionnaire was answered by 50 other people from the sample. Results showed that Cronbach's alpha of this tool was 0.96 for the total self-worth score, and for the subscales of 1) interpersonal relationships 0.89, 2) self-acceptance 0.91, 3) sense of competence 0.86, and 4) The meaning of life is 0.94. The mean total score of self-worth for the study sample was 56.60. The correlation coefficient of the 10-day retest was 0.98 for the total self-worth score and 0.98, 0.98, 0.87, and 0.97 for the subscales, respectively. The findings showed that the self-worth questionnaire has good validity and reliability for use in self-worth research.
خلاصه ماشینی:
مجله پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، دوره پنجم، شماره چهل و هشتم، مهرماه 1399، صفحات 27-19 تاریخ وصول: 08/06/1399 تاریخ پذیرش: 25/07/1399 چکیده هدف این پژوهش ساخت و هنجاریابی مقیاس سنجش احساس خود-ارزشمندی مراجعین یکی از کلینیکهای روانشناسی تهران بود.
مقیاس سنجش احساس خود-ارزشمندی کروکر و همکاران (۲۰۰۳) پژوهشگران ایرانی را نیز بر آن داشت تا در این خصوص به تحقیق بپردازند (یمینی و سدیدی، ۱۳۹۷؛ صابریان و طباطبایی، ۱۳۹۶؛ محمدی و عارفی، ۱۳۹۴).
از سوی دیگر کروکر و همکاران (۲۰۰۳) فقط داشتن احساس مثبت به جنبههای جسمانی، فیزیکی و ظاهری را یکی از مؤلفههای احساس خو feelings of self-worth Crocker, Luhtanen, Cooper, & Bouvrette Crocker & Luhtanen Konishi, Hymel, Danbrook, Wong Kiliç & Yildirim Grier Crocker, Sommers, & Luhtanen Bayominger, Shulman & Agam Mund & Neyer Self-steem Harter و دیگر تحقیقات عنوان میکنند بهطورکلی پذیرش خودمان همانطور که هستیم، میتواند مؤلفهای از احساس خود-ارزشمندی ما باشد (ماند و نیر، ۲۰۱۶؛ برنارد 1 ، ۲۰۱۳).
ابزار این پژوهش پرسش Bernard Bosson & Swann Shapka & Keating Prager & Solomon Mäki wentzel & wigfield Robinson, Kissane, Brooker, Hempton & Burney محقق ساخت بر اساس مبانی نظری پژوهش بود که در اجرای مقدماتی ۳۰ نفر از نمونه موردنظر به آن پاسخ دادند و ۱۲ گویه از پرسشنامه که کمترین همسانی درونی با سایر گویهها را داشت از پرسشنامه حذف گردید.
این پرسشنامه دارای چهار خرده مقیاس است که ۱) روابط بین فردی، ۲) پذیرش خود، ۳) احساس شایستگی، و ۴) معنای زندگی را موردسنجش قرار میدهد.
خرده مقیاس روابط بین فردی این موضوع را موردسنجش قرار میدهد که فرد در روابط خود تا چه میزان احساس ارزشمندی میکند.