چکیده:
یکی از نیازهای حیاتی دانشآموزان برای ورود به مراحل بعدی زندگی، کسب سرمایه روانشناختی تحصیلی در مدرسه است؛ سرمایهای که ورود آنان را به اجتماع سازمانی و دانشگاهی تسهیل کند. با توجه به اهمیت سرمایه روانشناختی در حیطه تحصیلی و محیطهای آموزشی و نبود یک ابزار روا و پایا برای سنجش آن در دوران دبیرستان، پژوهش حاضر در راستای پر کردن خلأ موجود و به منظور ارائه مستندات مربوط به تعیین روایی و پایایی مقیاس سرمایه روانشناختی تحصیلی انجام گرفت. این مقیاس بر روی دانشآموزان دورههای اول و دوم متوسطه شهرستان منوجان اجرا شد. تعداد 260 نفر به روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب شدند و به سوالات پرسشنامه پاسخ دادند. برای بررسی روایی و تعیین ساختار عاملی پرسشنامه از تحلیل عامل تأییدی مرتبه اول و دوم استفاده شد. نتایج نشان داد در تحلیل عامل تأییدی هر چهار عامل لحاظ شده بر اساس مبانی نظری مورد تأیید قرار گرفت. روایی ملاکی از طریق محاسبه همبستگی با نمره پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) بررسی شد و رضایت بخش بود. با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه بررسی شد و ضریب پایایی کل برابر با 92/0 حاصل شد؛ بنابراین میتوان در پژوهشهای مربوط به سرمایه روانشناختی تحصیلی از آن بهره برد.
One of the crucial needs of students for entering the next stages of life is earning academic psychological capital at school, a capital facilitating their entrance to organizational community and university. Considering the importance of psychological capital in the area of education and lack of a valid and reliable instrument for measuring it during the high school period, the present study attempted to fill this gap and to provide evidence related to determining the reliability and validity of the academic psychological capital scale. This scale was designed and developed on the first and second secondary levels at Manoojan, Iran. A sample of 260 participants were chosen through convenience sampling and responded to the questionnaire items. For determining the reliability and construct validity of the scale, first and secondary confirmatory factor analysis was used. The results of confirmatory factor analysis indicated that all four factors identified based on the theoretical underpinning of the study were confirmed. The criterion validity was assessed through correlation of the results with those obtained from the Lootanz's (2007) psychological capital scale, and the total reliability coefficient for the scale developed in the study was found to be .92. Consequently, it can be stated that the developed scale can be used in research studies in the realm of academic psychological capital.
خلاصه ماشینی:
academic optimism ٣٤ فصلنامه علمی اندازه گیری تربیتی، سال دهم ، شماره چهلم ، تابستان ٩٩ (هوی، تارتر و ولفوولک هوی ١، ٢٠٠٦) و امید تحصـــیلی ٢ (اســـنایدر و همکاران ٣، ٢٠٠٢؛ پکران ، ٢٠٠٦؛ لوی، اینـاو، زیو، راســـکـاینـد و مـارگـاریـت ٤، ٢٠١٣) را میتوان بـه عنوان زمینه های برجسـته مطالعه خاطرنشـان کرد.
با توجه به این ، شاید بتوان با ادغام این حیطه ها و منابع در حوزه تحصـــیلی، چگونگی عملکرد این ســـازه ها در ارتباط با یکدیگر و با در نظر گرفتن مشـترکات آن ها، به عنوان ســرمایه روان شــناختی تحصــیلی ٥ موردپژوهش قرارداد؛ با توجه به آنچه بیان شـد آیا میتوان گفت سـازه سرمایه روان شناختی تحصیلی از چهار مؤلفه خودکارآمدی تحصـیلی، خوش بینی تحصـیلی، امید تحصیلی و تاب آوری تحصیلی تشکیل میشود؟ این مسئله ای است که باید مورد پژوهش و سنجش قرار گیرد.
Levi, Einav, Ziv, Raskind & Margalit 5.
Morrison & Allen ٣٦ فصلنامه علمی اندازه گیری تربیتی، سال دهم ، شماره چهلم ، تابستان ٩٩ پژوهش در حوزه تحصـیلی برای برخی ســازه ها ازجمله سـرمایه روان شــناختی حائز اهمیت است .
با توجه به اینکه پرسـشنامه یاد شده مختص محیط کاری و سازمانی اسـت و پژوهش های حوزه سـرمایه روان شـناختی تحصیلی در نوجوانان با کمبود ابزار ویژه این ســازه مواجه هســتند؛ با توجه به تعریفی که از ســرمایه روان شــناختی تحصــیلی به عنوان ترکیبی از چهـار مؤلفه خودکارآمدی تحصـــیلی، امید تحصـــیلی، خوش بینی تحصـــیلی و تاب آوری تحصیلی بیان شد برای سنجش نیز میتوان از ترکیب ابزارهای سنجش این چهار مؤلفه استفاده کرد.
Datu & Valdez / ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه سرمایه روان شناختی تحصیلی در نوجوانان ٤٩ محدودیت های این پژوهش بود.