چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش فرزندپروری مثبت به والدین بر تقویت حس مسئولیتپذیری دانشآموزان پرخاشگر دورهی ابتدایی و کاهش مشکلات رفتاری آنها بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی و جامعه آماری این پژوهش شامل تمام والدین دارای کودکان پرخاشگر دوره ابتدایی شهرستان لردگان در سال 1395 بود که نمونهای مشتمل بر والدین 30 دانشآموز پرخاشگر دورهی ابتدایی روش نمونهگیری تکمرحلهای انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه انتظار جایگزینشدند. برنامه فرزندپروری مثبت ساندرس در قالب 8 جلسه 120 دقیقهای به والدین گروه آزمایش آموزش داده شد. ابزار پژوهش شامل مقیاس پرخاشگری رابطهای و آشکار کودکان دبستانی شهیم (ORA)، چکلیست تجدیدنظرشده مشکلات رفتاری (RBPC) و مقیاس مسئولیتپذیری پرسشنامه روانشناختی کالیفرنیا (CPI) بود. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکوا) نشان داد که برنامه فرزندپروری مثبت تاثیر معناداری بر کاهش پرخاشگری و مشکلات رفتاری و افزایش سطح مسئولیتپذیری دانشآموزان پرخاشگر دورهی ابتدایی دارد. نتایج پژوهش حاضر نشانداد آموزش برنامه فرزندپروری مثبت به والدین منجر به کاهش مشکلات رفتاری دانشآموزان پرخاشگر و افزایش سطح مسئولیتپذیری آنها میشود.
The purpose of this study was examining the effect of positive parenting program to parents on enhancing the sense of responsibility of aggressive students in elementary school and decreasing their behavioral problems.The research method was a semi-experimental and statistical population of this study was all parents with elementary school aggressive children, from Lord Egan town in 2016. From this population by a single-stage sampling method, sample consisted of Parents 30 aggressive elementary students were selected and randomly assigned into an experimental group and a control group. The Sanders' positive parenting program (triple P) was taught to the experimental parents during 8 sessions of 120 minutes. The study instruments included Overt and Relational Aggression Questionnaire of School Children (ORA), Revised Behavior Problem Checklist (RBPC), and California Psychological Inventory-RE (CPI-RE).The results of MANCOVA indicated that positive parenting program had a significant effect on decreasing aggressiveness and behavioral problems and increasing the level of responsibility taking among aggressive elementary students.The results of the present study showed that teaching positive parenting program to parents led to a decrease in behavioral problems among aggressive elementary students and an increase in the level of their responsibility taking.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش حاضر نشان داد آموزش برنامه فرزندپروري مثبت به والدين منجر به کاهش مشکلات رفتاري دانش آموزان پرخاشگر و افزايش سطح مسئوليت پذيري آن ها ميشود.
Thomas, Bierman, & Powers شخصيتي فرد، روابط بين فردي و درون خانوادگي، همسالان ، محيط بيروني به ويژه مدرسه و چهارچوب هاي ارتباطي حاکم بر آن قرار دارد (کلولاند١، ٢٠١٤) و همچنين دانش آموزان پرخاشگر در مقايسه با ساير دانش آموزان با مشکلات درون فردي، بين فردي و محيطي بيش - تري همراه هستند که از جمله آن ها ميتوان به ضعف در مسئوليت پذيري و فزوني مشکلات رفتاري اشاره کرد (چوپاني و کرمي، ١٣٩٥).
Slavoljub, Zivkovic, Sladjana, Dragica & Zorica 8 .
Nitsch, Hannon, Ricjard, Houghton, & Sharry 3 .
Dretzke, Davenport, Frew, Barlow, Stewart-Brown, Bayliss, Taylor, Sandercock, Hyde عملکرد تحصيلي را نيز به دنبال داشته باشد.
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثير آموزش فرزندپروري مثبت به والدين بر مشکلات رفتاري و مسئوليت پذيري دانش آموزان پرخاشگر دوره ابتدايي انجام شد.
نتايج حاصل از پژوهش نشان داد که آموزش برنامه فرزندپروري مثبت به والدين تاثير معناداري در کاهش مشکلات رفتاري دانش آموزان پرخاشگر و افزايش سطح مسئوليت پذيري آن ها دارد.
به طورکلي يافته هاي حاصل از پژوهش نشان داد که آموزش برنامه فرزندپروري مثبت به والدين تاثير معناداري در کاهش مشکلات رفتاري دانش آموزان پرخاشگر دوره ابتدايي و افزايش سطح مسئوليت پذيري آن ها دارد.