چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازی آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایۀ اول ابتدائی در درس فارسی انجام شدهاست. این تحقیق یک پژوهش نیمه آزمایشی بوده با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل که از دو گروه آزمایش و کنترل تشکیلشده بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را تمامی دانشآموزان پایۀ اول دبستانی شهر خمین در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل دادند که تعداد آنان 1841 نفر بود. روش نمونهگیری پژوهش بهصورت تصادفی خوشهای چندمرحلهای بود. با توجه به اینکه روش پژوهش این تحقیق روش نیمه آزمایشی است، حجم نمونه در هر گروه 15 نفر انتخاب شد. جهت پاسخگویی به فرضیههای فرعی 1 و 2، از آزمون مهارت خواندن و نوشتن در درس فارسی، برای سنجش یادآوری مطلب، از آزمون حافظه بصری کیم- کاراد و بهمنظور اندازهگیری درک کلمات و واژهها از تصاویر و برای آزمون تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس استفاده شدهاست. نتایج حاکی از اثربخشی بازیهای آموزشی بر افزایش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایۀ اول ابتدائی در درس فارسی، مهارت خواندن و نوشتن و در درک کلمات و تصاویر بود؛ همچنین تأثیر بازیهای آموزشی بر درک کلمات و واژگان و یادآوری مطالب معنادار بوده و موجب افزایش درک کلمات و یادآوری مطالب در آنها شده است؛ علاوه براین، بازیهای آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایۀ اول ابتدائی در درس فارسی تأثیر دارد و لذا زمانی که دانشآموزان بازیهای آموزشی را دریافت میکنند، مهارتهای خوانداری و نوشتاری آنها بهبود مییابد، مطالب را بهتر به یاد میآورند و درک کلمات و واژگان بهتری را تجربه میکنند.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of educational games on the academic achievement of elementary school students in the Persian language. This research is an experimental and quasi-experimental research. In this method, the pre-test-post-test design with the control group consists of two groups of test and control. The statistical population of this study was all primary school students in the city of Khomein in the academic year of 2016-17, their number is 1841 people. The method of sampling is randomly clustered. In this way, three elementary schools were selected randomly from Khomeini elementary schools, and then a class was selected from each school. Considering that the research method of this research is quasi-experimental, the sample size was selected in each group of 15 people. To answer these hypotheses 1 and 2, the reading and writing skills test in the Persian language was used. Kim-Karad visual memory test was used to measure the matter reminders. Images were used to measure the understanding of words and words. Also, to analyze the data, covariance analysis was used and the results showed the effectiveness of educational games on increasing the academic achievement of first grade elementary students in the Persian language.
خلاصه ماشینی:
يافته هايشان نشان داد که بعد از تعديل نمرات پيش آزمون ، تفاوت معناداري بين گروه ها وجود دارد؛ يعني استفاده از بازيهاي آموزشي رايانه اي در مقايسه با روش سنتي بر مهارت هاي تفکر انتقادي و خلاقيت دانش آموزان مؤثر بوده است .
جدول ٣: نتايج آزمون لوين جهت بررسي مفروضه تساوي واريانس ها در دو گروه (٣٠=n) )به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به اينکه سطح معناداري متغيرها در جدول ٣ معنادار بوده و عدم تساوي واريانس ها تائيد شده است ، به منظور اثربخشي بازيهاي آموزشي بر پيشرفت تحصيلي درس فارسي در مهارت خواندن و نوشتن و يادآوري مطالب و درک کلمات دانش آموزان از آزمون کوواريانس چندمتغيره و يک راهه استفاده شد.
همچنين نتايج نشان داد که بازيهاي آموزشي موجب افزايش پيشرفت تحصيلي درس فارسي دانش آموزان در مهارت نوشتن در پس آزمون گروه آزمايش شده است .
بااين وجود، ميتوان نتيجه گرفت که آموزش بازيهاي زبان شناختي به دانش آموزان کم توان ذهني آموزش پذير روش مناسبي براي افزايش مهارت خواندن آن ها است و عظيمي و همکاران در سال (١٣٩٣) در پژوهشي باهدف ، بررسي اثربخشي بازيهاي آموزشي رايانه اي بر پيشرفت تحصيلي و نگرش دانش آموزان به يادگيري درس علوم در پايه چهارم ابتدايي شهر اراک نشان دادند که دانش آموزاني که بازيهاي آموزشي رايانه اي را انجام دادند، به صورت معناداري پيشرفت تحصيلي و نگرش به يادگيري بالاتري نسبت به دانش آموزاني که به روش سنتي آموزش ديدند، داشتند.
(2018), Influence of Parenting Styles on the Academic Performance of econdary School Students in Ethiope East Local Government Area Delta State , International Journal of Educational Technology and Learning, 2(2):58-54.