چکیده:
هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش مثبت بر احساس معنا در زندگی و لذت همراه با تأنی در دانشآموزان دبیرستانی بود. طرح پژوهش نیمهآزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش همه دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر شیراز در سال تحصیلی 96-1395 بودند. شرکتکنندگان در پژوهش شامل 240 دانشآموز (120 پسر و 120 دختر) پایههای دهم و یازدهم بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و با روش گمارش تصادفی در گروههای کنترل و آزمایش قرار گرفتند. آنها مقیاس معنای زندگی (استیگر و همکاران، 2006) و مقیاس لذت همراه با تأنی (برایانت و وروف، 2007) را در محل کلاسهای عادی خود تکمیل کردند. گروه آزمایش در 14 جلسه گروهی به صورت 2 جلسه در هفته، تحت آموزش مثبت با استفاده از برنامهی رواندرمانی مثبتنگر (رشید و سلیگمن، 2011) قرار گرفت. یافتهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری و تحلیل کوواریانس یک متغیری نشان دادند که آموزش مثبت بر احساس معنا و لذت همراه با تأنی اثر معنیداری داشت (05/0P<). بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مدارس با بهکارگیری مداخلات آموزش مثبت میتوانند توانمندی روانشناختی دانشآموزان خود را افزایش دهند تا از این طریق به موفقیت تحصیلی دست یابند.
The purpose of this study was to determine the effectiveness of positive education on meaning in life and savoring among high school students. The research design was a quasi-experimental with pretest-posttest control group. The statistical population was all Shiraz secondary school students in academic year 1395-96. The participants were 240 students (120 boys and 120 girls) in tenth and eleventh grades, which were selected using multi-stage random cluster sampling method and randomly assigned into experimental and control groups. They completed the meaning in life questionnaire (Steger et al, 2006), and savoring scale (Bryant & Veroff, 2007) in their regular classes. The experimental group received the positive education training based on positive psychotherapy program (Rashid & Seligman, 2011) for fourteen sessions and two sessions per week. The findings using multivariate analysis of covariance and univariate analysis of covariance showed that experimental group had a statistically significant progress in sense of meaning and savoring in comparison with control group. According to this research findings, it can be concluded that the positive education training in schools can promote students’ psychological strengths to attain academic success.
خلاصه ماشینی:
Norrish, Williams, O’Connor, & Robinson 10.
Waters, Sun, Rusk, Cotton, & Arch 11.
Rashid & Seligman با توجه به اهميت آموزش مثبت نگر و بررسي پيامدهاي آن و با توجه به اينکه اندک پژوهش هايي به بررسي اثر آموزش مثبت نگر بر توانمنديهاي شخصي پرداخته اند و همچنين با توجه به اينکه برنامه آموزش مثبت نگر به ندرت در مدارس کشور اجرا شده است ، پژوهش حاضر بر آنست تا اثربخشي آموزش مثبت نگر را بر متغيرهاي احساس معنا و لذت همراه با تأني مورد بررسي قرار دهد تا از اين رهگذر بتواند دست اندرکاران تعليم و تربيت را بر آن دارد تا با بکارگيري روش هاي آموزش مثبت نگر زمينه ي رشد و ارتقاء دانش آموزان را فراهم سازند در خصوص اهميت و ضرورت انجام اين پژوهش ، لازم است بگوييم در دنياي امروز کمتر کسي است که شاهد نباشد روزانه دانش آموزان براي حضور در کلاس درس با بيميلي روبه رو هستند و کمتر والديني را ميتوان ديد که از اين حيث گلايه اي را نسبت به فرزند خود مطرح نکند.
Chapman, Buckley, Sheehan, & Shochet 2.
Kern, Waters, Adler, & White 4.
Riedel, Vialle, Pearson, & Oades روان درماني مثبت نگر (رشيد و سليگمن ، ٢٠١١) را بر احساس معنا در زندگي و لذت همراه با تأني در دانش آموزان مورد بررسي قرار دهد؛ کاري که در کمتر پژوهشي به انجام آن مبادرت شده است .
Reschly, Huebner, Appleton, & Antaramian 3.