چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش رضایت از زندگی در پیشبینی خشم در محیط مدرسه بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری عبارت بود از کلیه دانش آموزان مقطعمتوسطه دوره اول شهرستان سراوان به تعداد 7054 نفر، که از میان آنها 248 نفر به روش تصادفی خوشهای انتخاب به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردیدند. ابزار های گردآوری دادهها عبارت بودند از پرسشنامه رضایت از زندگی دینر و همکاران (1985)، و پرسشنامه چندبعدی خشم مربوط به مدرسه اسمیت، فورلانگ و بیتز (1998). پایایی پرسش نامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 81/0 و 79/0 محاسبه شد. از ضریب همبستگی پیرسون، و رگرسیون خطی جهت آزمون فرضیات پژوهش استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین رضایت از زندگی و خشم مربوط به محیط مدرسه رابطه معکوس و معنادار وجود دارد، و رضایت از زندگی میتواند خشم در محیط مدرسه دانش آموزان را پیشبینی کند.
The main purpose of this research was the role of life satisfaction in predicting Anger in the school environment. The research method was descriptive correlation. The statistical population included all the Secondary School students in saravn. The statistical population size was 7054 students. The number of 248 students, using Morgan's table were selected as a research sample. A cluster sampling was used as the sampling method. The Satisfaction With Life Scale (SWLS(1985, and Multidimensional School Anger Inventory (MSAI)1998 were used to obtained the necessary date to test research hyposis. The mentioned data’s content-related reliability was estimated to arrange 0/81, and 0/79by using the Cronbach's Alpha Coefficient. To analyze the data, Pearson correlation coefficient , and linear regression have been used.The results showed that There was a negative and significant relationship between life satisfaction and Anger in the school environment. The Results revealed that life satisfaction predicted Anger in the school environment
خلاصه ماشینی:
يافته هاي پژوهش نشان داد که بين رضايت از زندگي و خشم مربوط به محيط مدرسه رابطه معکوس و معنادار وجود دارد، و رضايت از زندگي مي تواند خشم در محيط مدرسه دانش آموزان را پيش بيني کند.
S. , Suldo دارد، علاوه بر اين يافته هاي اين محققين نشان داد که خشم در مدرسه و رضايت از زندگي پيش بيني کننده معنادار دلبستگي به مدرسه در بين دانش آموزان هستند.
هدف اصلي پژوهش حاضر بررسي نقش پيش بيني کننده رضايت از زندگي در پيش بيني خشم در محيط مدرسه دانش آموزان دوره متوسطه ي اول شهرستان سراوان بود.
سوالات پژوهش عبارت بودند از: ١- آيا بين رضايت از زندگي و خشم در محيط مدرسه و ابعاد مختلف آن ، در دانش آموزان دوره اول متوسطه رابطه معناداري وجود دارد.
به منظور پاسخگويي به سوال دوم پژوهش و بررسي اين موضوع که رضايت از زندگي تا چه اندازه پيش بيني کننده خشم در محيط مدرسه مي باشد از تحليل رگرسيون استفاده و نتايج به شرح جدول ٢ ارائه شده است .
بحث و نتيجه گيري هدف از انجام پژوهش حاضر بررسي نقش رضايت از زندگي در پيش بيني خشم در محيط مدرسه در بين دانش آموزان دختر و پسر متوسطه دوره اول شهرستان سراوان بود.
بر اساس نتايج تحقيقات انجام شده خشم در بين دانش آموزان تابع متغيرهاي مختلف مي باشد که مي توان به نتايج پژوهش هاي آموزش تنظيم هيجان و کنترل خشم (کاربخش راوري و سهرابي، ١٣٩٥)، آموزش کفايت زندگي در کاهش پرخاشگري (واحدي، فتحي و اسکندري، ١٣٨٥)، ارتباط بين عزت نفس ، خشم مدرسه و رضايت از زندگي (ساکار و کاراتاس ، ٢٠١٧)، متغيرهاي تاثيرگذار بر خشم نوجوانان (استيفلر، ٢٠٠٨)، ارتباط تنظيم احساسات و خشم (کانتاردي ١، ٢٠١٦)، خشم و تجاوز در بين دانش آموزان فليپيني (کامپانو و ماناکاتا٢، ٢٠٠٤) اشاره نمود.