Skip to main content
فهرست مقالات

خانه کودک از دیدگاه معماری و بررسی نظریه‌های جامعه شناسی کودکی

نویسنده:

چکیده:

اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﺧﺎﻧﻪ ﮐﻮدک از دﯾﺪﮔﺎه ﻣﻌﻤﺎری و ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻈﺮﯾﻪﻫﺎی ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﻮدﮐﯽ ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﺳﺖ. ﻧﻈﺮﯾﻪ ﮐﻮدک در ﺷﻬﺮ، ﻧﻈﺮﯾﻪ ﺟﺪﯾﺪی ﻧﯿﺴﺖ. ﻫﺮ دوران ﺑﺮﺣﺴﺐ ﻧﯿﺎزﻫﺎﯾﺶ ﺳﻌﯽ در ﭘﯿﺪا ﮐﺮدن راه ﺣﻠﻬﺎﯾﯽ ﺑﺮای ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﺤﻞ ﮐﻮدک در ﺷﻬﺮ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. ﻟﻮﮐﻮرﺑﻮزﯾﻪ ﻃﺮاﺣﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮدی و ﺳﺎده از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ روزاﻧﻪ ﮐﻮدﮐﺎن ﺗﻨﻈﯿﻢ ﮐﺮده ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﺮ ﻃﺒﻖ آن ﺑﺮ اﻫﻤﯿﺖ ﺣﻀﻮر ﮐﻮدک در ﺷﻬﺮ و ﺷﻬﺮﺳﺎزی ﺗﺎﮐﯿﺪ ﻣﯽﮐﺮد. در ﺷﻬﺮﻫﺎ روز ﺑﻪ روز ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﻤﻨﻮع اﻓﺰوده ﻣﯽﺷﻮد و در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺟﺎی ﻻزم ﺑﺮای ﮐﺸﻒ ﻓﻀﺎی ﮐﻮدک و ﺑﻪ ﺗﺒﻊ آن دﻧﯿﺎی او ﮐﻤﺘﺮ ﻣﯽﺷﻮد. در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺑﺎزی ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﻗﻠﻤﺮو ﺧﺼﻮﺻﯽ دارد و ﻋﻤﻼ اﯾﻦ ﻗﻠﻤﺮو اﮐﺜﺮ اوﻗﺎت ﻓﻀﺎی ﻣﺤﺪود اﺗﺎق ﮐﻮدک اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮای ﺑﺎزی دﺳﺘﻪ ﺟﻤﻌﯽ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﻧﺸﺪه اﺳﺖ، ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ دﻟﯿﻞ اﺣﺘﯿﺎج ﺑﻪ ﻓﻀﺎﻫﺎی ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺗﺮ ﺑﺮای ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ ﺑﻪ ﻧﯿﺎزﻫﺎی ﮐﻮدﮐﺎن و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺧﻨﺜﯽ ﮐﺮدن ﻗﯿﻮد دﺳﺖ و ﭘﺎ ﮔﯿﺮ ﺷﻬﺮ ﺳﺎزی اﻣﺮوز ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ اﺣﺴﺎس ﻣﯽﺷﻮد. ﻣﺸﺎﻫﺪه ﮐﻮدﮐﺎن در ﯾﮏ زﻣﯿﻦ ﺑﺎزی ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﺮﺧﻮردﻫﺎی آﻧﻬﺎ ﻣﺘﻌﺪد و ﺗﺴﻠﻄﺸﺎن ﺑﻪ ﻓﻀﺎ ﺗﻤﺎم و ﮐﻤﺎل اﺳﺖ و ﺗﺤﻤﯿﻞ ﯾﮏ ﻣﺤﯿﻂ ﻣﺤﺪود ﺑﺮ آﻧﻬﺎ ﻣﺸﮑﻞ اﺳﺖ. ﮐﻮدﮐﺎن دوﺳﺖ دارﻧﺪ ﻓﻀﺎﯾﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻐﯿﯿﺮ در اﺧﺘﯿﺎر داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﺪ رد ﭘﺎی ﺧﻮد را در آن ﺑﺮﺟﺎ و ﺑﺪﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﻧﻘﺎط ﻧﺸﺎﻧﻪ وﯾﮋه ﺧﻮد را ﺑﻮﺟﻮد آورد. ﺟﺎﺑﺠﺎﯾﯽ، ﺧﺮاب ﮐﺮدن، ﺳﺎﺧﺘﻦ و ﻧﻈﯿﺮ اﯾﻨﻬﺎ، ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﻬﺎی ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ او اﻣﮑﺎن ﺑﻮﺟﻮد آوردن دﻧﯿﺎﯾﯽ در ﻣﻘﯿﺎس ﺧﻮدش را ﻣﯽدﻫﺪ.

کلیدواژه ها:

شهرسازی ، معماری ، طراح ، ﺧﺎﻧﻪ ﮐﻮدک ، ﻧﻈﺮﯾﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﯽ


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.