چکیده:
ﻫﺪف اﺻﻠﯽ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و رﺗﺒﻪﺑﻨﺪی ﻋﻮاﻣﻞ اﻧﺴﺎﻧﯽ در ﺗﺼﺎدﻓﺎت ﺷﻬﺮی ﺷﻬﺮﮐﺮد(ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردی؛ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﺗﺼﺎدﻓﺎت ﭘﻠﯿﺲ راﻫﻮر ﻧﺎﺟﺎی ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺷﻬﺮﮐﺮد) ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺳﻌﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ ﺑﻪ اﯾﻦ ﺳﻮال ﭘﺎﺳﺦ داده ﺷﻮد ﮐﻪ آﯾﺎ ﻋﻮاﻣﻞ اﻧﺴﺎﻧﯽ( رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﭘﺮﺧﻄﺮ، ﮐﺎﻫﺶ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ راﻧﻨﺪﮔﯽ و وﺟﻮد ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و زﻣﯿﻨﻪای راﻧﻨﺪﮔﺎن)در ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯿﺰان ﺗﺼﺎدﻓﺎت ﺷﻬﺮی ﺷﻬﺮﮐﺮد ﻣﻮﺛﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﯾﺎ ﺧﯿﺮ؟ در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿﻪی ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﺗﺼﺎدﻓﺎت ﭘﻠﯿﺲ راﻫﻮر ﻧﺎﺟﺎی ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺷﻬﺮﮐﺮد در ﺳﺎل 1399 ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ 40 ﻧﻔﺮ ﺑﻮده اﺳﺖ، ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری ﻧﯿﺰ ﺑﺼﻮرت ﺗﻤﺎم ﺷﻤﺎر 40 ﻧﻔﺮ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ. در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮای ﺟﻤﻊآوری دادهﻫﺎ از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﮐﻪ دارای ﺳﻪ ﻋﺎﻣﻞ رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﭘﺮ ﺧﻄﺮ در ﺣﯿﻦ راﻧﻨﺪﮔﯽ، ﮐﺎﻫﺶ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ راﻧﻨﺪﮔﯽ و وﺟﻮد ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و زﻣﯿﻨﻪای راﻧﻨﺪﮔﺎن و در اﻧﺠﺎم آن از ﺗﮑﻨﯿﮏ ﻫﺎی آﻣﺎری ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﺷﻮد. ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت از روش- ﻫﺎی آﻣﺎری ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ، اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ از ﺟﻤﻠﻪ آزﻣﻮن ﮐﻠﻤﻮﮔﺮوف- اﺳﻤﯿﺮﻧﻒ، آزﻣﻮن ﻣﺠﺬور ﺧﯽ، و آزﻣﻮن رﮔﺮﺳﯿﻮن ﻟﺠﺴﺘﯿﮏ، آزﻣﻮن ﻓﺮﯾﺪﻣﻦ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮماﻓﺰار 9 Spss اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﮔﺮدد. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ- دﻫﺪ از ﺑﯿﻦ 30 ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ در ﺗﺼﺎدﻓﺎت ﺷﻬﺮی ﺷﻬﺮﮐﺮد، 10 ﻋﺎﻣﻞ اﻧﺴﺎﻧﯽ رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﭘﺮﺧﻄﺮ در ﺣﯿﻦ راﻧﻨﺪﮔﯽ ﺑﺎ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ رﺗﺒﻪای 2/15 ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اوﻟﯿﻦ و ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻋﺎﻣﻞ و 10 ﻋﺎﻣﻞ اﻧﺴﺎﻧﯽ وﺟﻮد ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و زﻣﯿﻨﻪای راﻧﻨﺪﮔﺎن ﺑﺎ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ رﺗﺒﻪای 1/96 در رﺗﺒﻪ دوم و در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺳﻮﻣﯿﻦ ﻋﺎﻣﻞ ﮐﻪ دارای 10 ﻋﻮاﻣﻞ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﮐﺎﻫﺶ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ راﻧﻨﺪﮔﺎن ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺎ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ رﺗﺒﻪای 1/89 ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪﻧﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ، ﺑﯿﻦ ﻋﻮاﻣﻞ اﻧﺴﺎﻧﯽ( رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﭘﺮ ﺧﻄﺮ، ﮐﺎﻫﺶ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ راﻧﻨﺪﮔﯽ و وﺟﻮد ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ، زﻣﯿﻨﻪای و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ راﻧﻨﺪﮔﺎن )و اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﺼﺎدﻓﺎت ﺷﻬﺮی ﺷﻬﺮﮐﺮد، راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد دارد.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش سعی شده است به این سوال پاسخ داده شود که آیا عوامل انسانی (رفتارهای پرخطر، کاهش توانایی رانندگی و وجود متغیرهای توصیفی- اجتماعی و زمینهای رانندگان) در کاهش میزان تصادفات شهری شهرکرد موثر هستند یا خیر؟ در این پژوهش جامعه آماری شامل کلیهی کارشناسان تصادفات پلیس راهور ناجای شهرستان شهرکرد در سال 1399 میباشد که برابر با 40 نفر بوده است، میباشد.
با توجه به مطالب بیان شده این تحقیق سعی دارد به این سوال پاسخ دهد که آیا عوامل انسانی (رفتارهای پرخطر، کاهش توانایی رانندگی و وجود متغیرهای توصیفی- اجتماعی و زمینهای رانندگان) در کاهش میزان تصادفات شهری شهرکرد موثر هستند یا خیر؟ 2- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش انسان ناشناختهترين و مهمترين عامل در جريان حوادث به حساب ميآيد و با تمام تلاش متخصصان علوم مختلف هنوز هم نميتوان عكسالعملهاي انسانها را در برخورد با حوادث پيشبيني نمود.
همچنین ما برآنیم تا سوال اول تحقیق و سوالات فرعی مربوط به آن را از طریق روش آماری لجستیک نیز مورد آزمون قرار دهیم بنابراین داریم: 2-11- آزمون سوال اصلی اول تحقیق و سوالات فرعی آن با استفاده از مدل رگرسیونی لجستیک عوامل انسانی (رفتارهای پُر خطر، کاهش توانایی رانندگی و وجود متغیرهای توصیفی- اجتماعی و زمینهای رانندگان) تا چه اندازه در تصادفات شهری شهرکرد، تاثیرگذارند؟ برای بررسی و پاسخ به سوال اصلی اول تحقیق از مدل رگرسیونی لجستیک استفاده شده است که به شرح جدول (8) میباشد: نتایج جدول 8- اوم نیبوس {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به جدول (8) اوم نیبوس ارزیابی کل مدل رگرسیونی را نشان میدهد این آزمون به موضوع میپردازد که مدل تا چه اندازه قدرت تبیین و کارایی دارد.